Våra Växter

Våra Växter
Klicka på bilden så kommer du till våra växtlistor - med bilder!

17 maj 2014

Nu är det sommar nu är det sol!


Oh dear, oh dear!
Vilken dålig bloggare jag är!!
Sju år som bloggare tar väl ut sin rätt! ;-)

Men nu ökar blomningen för var dag.
Och då blir man lite foto-intresserad igen!;-)

 Allium av olika slag......


Aklejor av olika slag.....


Nävor av olika slag.....
Övre collaget: Skuggnäva - Geranium pyrenaicum - lila resp. vit
Hybridnävan Geranium 'Philipe Vapelle'.
Nedre collaget: Brunnävor - Geranium  phaeum - av olika sort.....


Engelsk vallmo - 'P
apaver atlanticum Flora semi-plena'

 Stor Ormrot  - Polygonum bistorta 
och 
Rosensmultron Fragaria x rosea 'Pink Panda'


Herrgårdspion - Paeonia x hybr.
Trädpion - Paeonia suffruticosa 


Stort treblad - Trillium grandiflorum


Tulpanerna är på upphällningen nu.
Men den här (namlösa) skönheten
gläder oss ännu....


Syrenerna, dom är på gång,dom!
Snart slår bland annat den variegerade fullt ut!


Idag har "mina" barnkörer haft sin 
vårshow.
De gjorde så bra ifrån sig!


Nu har körerna "sommarlov".
Men än är det inte dags 

för instrumentaleleverna 
och oss musiklärare.
Vi har några veckor kvar.

Ha en fortsatt skön 

vår/försommar!

7 kommentarer:

  1. Vilka ljuvliga bilder du bjuder på! "Polkagris"-tulpanen är super-läcker. Visst är det underbart med vårens ankomst. Nya plantor dyker upp för varje dag nu.
    Kramis

    SvaraRadera
  2. Tänk att vi som håller på med trädgård har faktiskt planterat en växtmångfald som man kanske inte alltid förknippar som en strålande miljöinsats.
    Kom att tänka på när jag ser alla dina blommor att så många pollinatörer och skadedjursbekämpare som vistas, lever och frodas bland dina underbara blommor :-)!
    Roligt att du är tillbaka Nina! man blir ju alltid orolig när någon tar en lång paus.../Anja

    SvaraRadera
  3. Vi njuter! (ska lämna det egna paradiset för en kort stund och besöka Chelsea Flower Show!

    SvaraRadera
  4. Hej Nina igen!
    Du kommer ihåg när du var hos mig så hade du med dig ett par rosor. Den ena sa du var något speciellt med - från någon gård kanske eller något liknande. Jag odlar båda io kruka på grund av platsbrist. Dessutom verkar båda vara helt härdiga och klarar sig fint ute året om. Nu har den "märkvärdiga" (tror jag) fått knoppar. När de slår ut skickar jag ett mejl till dig för identifiering. Vet du vad jag pratar om? /Anja

    SvaraRadera
  5. Känner igen mig med bloggandet...Det är härligt med allt som börjar blomma nu, man har fullt upp liksom att hinna se allt...och hinna njuta. Ja, tänk att det är så här varje år:) Stort Treblad måste jag nog skaffa mig. Så fin hos dig!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Vilken blomprakt du har! Härliga trädgårdstider!

    SvaraRadera
  7. Hej Nina!
    Du kanske kommer ihåg mig och mitt intresse att skriva en roman inspirerad av Nils N Emitslöf? Nu har jag äntligen börjat arbeta med detta. Jag minns från vårt möte för en del år sen att du hade en sida som kallade myfriendnils eller liknande, men nu kan jag inte hitta den längre. Letar på webben med olika sökord, och hittar en länk som hembygdsmuséet lagt ut, men den fungerar inte. Hittar även till en uppgift om ett föredrag du höll förra året, och nåt i en blogg Lottas trädgård, där du svarar på en fråga. Hoppas på detta sätt få kontakt med dig för samtal om detta. Hittar ingen anteckning om telefon eller mail till dig, kan inte heller spåra det på denna sida. Hoppas du hör av dig! Min mail är goran@emitslof.se och telefon 070-4836032. Varma hälsningar från Göran Emitslöf

    SvaraRadera