Våra Växter

Våra Växter
Klicka på bilden så kommer du till våra växtlistor - med bilder!

17 februari 2009

Cirkusvagnar, snö, grofröjd, barnboksfavoriter, bröllop & spisar

Har just stått och stekt plättar i min kära gamla plättlagg och svurit över vår spis! Ja, inte spisen på bilden till vänster!;-) Den är mig så kär, så kär! Den hörde till min barndoms dockskåp. Även fåtöljen som mini-dockorna flockas på och i....

Brudparet i porslin - emellan spis och fåtölj- stod en gång på mina svärförldrars bröllopstårta. 17 mars 1948 i Salt Lake City, Utah, USA. Japp! De firar Diamantbröllop - 60 år - om några veckor! Det ni!;-) Hurra för dom!

Spis-ilskan då? Äh! Det är bara jag som har så svårt att bli riktigt vän med nya spisen. Gradtalen till exempel. För många. För mig, alltså!;-) Gräddat mängder av lyckade plättar genom åren i mitt gamla järn... och stod där nu med flera brända! Bara för att jag inte kan få grepp om värmestyrkan! Suck... Men felet är ju faktiskt inte den fina spisens! Det är ju jag själv som inte lärt mig finesserna!;-)
-----
Ja, nu är min energi tillbaka och jag säger varmt välkommen till den!;-) Men vårkänslorna befinner sig lite i stå här just nu....

Tagit tre bilder ut från matrumsfönstret under veckan.

Först 9 februari: nästan kal mark...


Dagen efter hade det lagt sig lite löst puder .....

Nu ligger det dryga decimetern snö över marken....


Men om bara några månader är vyerna förändrade! (Den blå entré-bågen till rosdungen byggde vi i augusti. Det är därför den inte är med på bilderna när rosorna blommade.)

Tittar man på fönsterbrädorna fylls man åter av vårkänslor! Där i sålådorna gror det så det knakar !








Jag var på väg att göra ett inlägg igår. Bland annat om min vurm för cirkusvagnar. Såg en annons i en engelsk inredningstidning. För en firma som jag har hört talas om o som säljer såna vagnar. I annonsen fanns en webadress så vips pös jag förstås in på deras hemsida. Och där hittade jag nya länkar... och nya länkar..... och nya länkar... Ja, ni vet! Sen är man fast!;-) Och ingen tid fanns sen kvar för inlägg den dagen. I kväll har jag försökt att koncentrera mig!;-)

Det där med vurm för cirkusvagnar började så här:
Vi älskar ju böcker. Våra barn likaså. Och vi läste även mängder av härliga barn- och ungdomsböcker för o med dem under deras uppväxtår. Böcker som blivit till allas våra eviga favoriter.
Dit hör Lisa Teztners böcker om Sotarpojken . Dom böckerna blev jag först bekant med i skolan. Fröken läste dem för klassen när jag gick på mellanstadiet. Jag har sen läst dem för våra barn. Verkligen böcker som berört oss alla.



Till våra klassiker hör förstås också böckerna om Nalle Puh och Kristoffer Robin av A.A. Milne, Whites om Fantastiska Wilbur och hans vän, spindeln Charlotta, Adams "Den långa flykten" ....





Och dit hör böcker som Twains "Tom Sawyer", Magorians "Gonatt Mister Tom, och - på sitt sätt - Ingall´s bokserie om det Lilla Huset på Prärien.... Och många många fler!

Grahames "Det susar i Säven", illustrerad av E.H. Shephard är verkligen en av våra största favoriter. Orden är underbara och Shephards sparsmakade tuschstrecks-illustrationer följer dem så bra.
Vi har även kapitel två, "Landsvägen", som separat bilderbok illustrerad av Beverley Gooding. Och det var hans bildvariant av Herr Paddas cirkusvagn som jag föll för! Sen dess har jag drömt om att en gång äga en sån "gypsy wagon"!

Hela ekipaget av både häst och vagn vore mysigt. Åka runt på vägarna lyssnande till hästens lugnande klapperi-klapp. Men annars räcker det gott att drömma om hur mysigt det skulle vara att bara äga en sån där vagn o ha den stående här någonstans i trädgården!

Fniss... ta nu inte drömmen så allvarligt!;-) Det är mest just en dröm. En ouppnålig sån. Det inser jag ju rätt snart! De engelska vagnarna är alldeles för dyra... för mig i alla fall! Men titta in på deras hemsida o njuta av bilderna en stund kan man ju alltid! Här är länk till deras hemsida: Gypsy Caravans.

Njuter gör man också av Anguskirks bilder på flickr. Han har ett set underbara bilder på gypsy caravans.
Vill man inte bara njuta med ögat kan man semestra med cirkusvagn. Finns möjligheter Europa runt. Titta här: Katja van Leeuwen Reitferienvermittlung.
Eller så kan man tillverka sig en egen: Rachel´s Gypsy Wagon och Jim Tolpins (Port Towsend School of Woodworkings) Gypsy Wagons.
Men jag nöjer mig nog med att tillverka mig en minityr, jag!;-) Så småningom!....









Måste bara avsluta med att visa mitt
närmaste blickfång här vid datorn. En liten box med skjutlock. En gång tillverkad i skolslöjden. Sen har den fått lite färg och en rosbukett på locket. Jag har gem i den.
Bredvid den en vacker gammal prislapp till en ljuvlig underklänning i bomull med spetsar. Jag fick den av en äldre dam här i byn. Underklänningen kom från hennes mormors manufakturaffär och är från cirka 1920-talet. Sex kronor och femtio öre tog mormodern för underklänningen. Jag har underklänningen och använder den. (Perfekt under min folkdräkt bland annat.) Men prislappen förmådde jag inte att kasta. För visst är den fin?!

Ha nu en riktigt bra onsdag!

9 kommentarer:

  1. Hej vad härligt det är att läsa din blogg! Det kommer alltid så mycket intressant och idag handlar det om cirkusvagnar... något som jag aldrig har tänkt på att de finns som inte används längre... vilken härlig idé att äga eller att hyra över en semester... verkligen mysiga!

    Och sedan böcker... ja, det är verkligen en skatt men jag hinner aldrig läsa! Inte ens barn och ungdomsböcker! Men bilderböcker blir det ju så klart för barnen emellanåt!

    Sköt om dig! Fick reda på i veckan att jag ska sjunga en snutt duett med din dotter på Songs! Kul!

    Kramis!

    SvaraRadera
  2. Böckernas värld är underbar, jag är i perioder ett stort bokmal men det har tyvärr minskat sen jag började blogga, det där med att prioritera tiden du vet...
    Många anser att datorn fördummar människan men jag har den som ett redskap till att fördjupa mig i vad jag för tillfället vill lära precis som du med dina cirkusvagnar.

    När barnen var små kunde vi Petter och hans getter och Den vilda bebin utantill, de lästes flitigt då.

    Det där med tre spalter gjorde mig nästan gråhårig men jag tog hjälp av :
    http://www.bloggerbuster.com/2007/07/create-three-column-blogger-template.html
    och så gjorde jag en ny testblogg som jag kunde prova på utan att greja på min riktiga för det tog några försök innan jag fick till det ordentligt.
    Hör av dej om du behöver hjälp.

    Nu ska vi snart köra till Degeberga backar för lite vild pulkaåkning.
    Ha det så bra!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Känner igen många av böckerna!
    SNö har vi här också, vackert är det men kallt (med våra mått mätt alltså!)
    Så kul med cirkusvagnarna. Lite ovanligt att se.
    Ha det så bra o skönt att energin är tillbaka hos dig.

    SvaraRadera
  4. Häftigt, jag vill också fira diamantbröllop...

    Våran stekplatta har grader 1-10, fattar inte varför så många, för jag kan steka plättar bara på 2:an, annars bränns de... dumt.

    SvaraRadera
  5. Det gror verkligen i dina byttor! Jag som mest sått perener än...dags att börja så känner jag;))
    Kul med Diamantbröllop!!

    SvaraRadera
  6. Härligt med människor som trotsar trenden att skilja sig och håller ihop ända till diamantbröllop! Det gillar jag!
    Det var några gamla godingar bland böckerna där! Minnen som kommer tillbaka när man ser vissa omslag!
    Ha det bra under resten av veckan!
    Växthusmadam

    SvaraRadera
  7. Jodå, tjusig prislapp och tjusigt pris! ;o)
    Hoppas vi ses väldigt snart,
    Lydia

    SvaraRadera
  8. Tack för din rara kommentar...du har verkligen ett varierat inlägg men hur kul som helst att läsa, önskar att jag hade sån fantasi som du har att skriva..ha en skön kväll/Anne

    SvaraRadera
  9. Åh rosen trädgården ser helt underbar ut!!! Jag vill se mer!!!

    SvaraRadera