Våra Växter

Våra Växter
Klicka på bilden så kommer du till våra växtlistor - med bilder!

05 januari 2009

Betong-gjutning & Tipslänkar

Det blev mycket betong-gjutnings-prat när vi bloggare träffades häromkvällen. Vi är alla tre lika begivna på att gjuta & söker ständigt nya idéer....
På vår kruktrappa i somras: Det fina, stora hjärtat har Lydia - Lydias Gröna Fingrar - gjort.... Jag tror hon format lera till form... (Rätt Lydia?)


Övrigt på bilderna här i inlägget är sån´t jag själv gjort....
Formarna jag använt har ofta bara varit ett kött-tråg eller liknande. Jag läste någonstans förslag på plastkasse som gjutform! Det går bra med det mesta!




Men det kan förstås vara bra med lite handfast vägledning när man startar. Här är några länkar till bra infosidor:
Gjuta i Betong (Vi i Villa) - Många bra "grund"-tips. Tydliga beskrivningar....
Marie i Sundsvall (blogg/hemsida)- bra tips för tillverkning av tråg (inkl. recept).
HyperTufaTime- informativ amerikansk sida.
Garden Ornament Moulds- informativ Nya Zeeländsk sida

De här sidorna får jag många idéer på:
GardenMolds - Säljer formar. Roliga "shapes"! Har massor med info & idéer för egentillverkning (även recept...).
Formar ("molds" på amerikanska)- Massor av formar där många också passar bra för betong. Men man kan som sagt använda så mycket till form! Det mesta!

Gjut!
Det är så kul & så enkelt!
Bara en varning:
Man blir lätt lite besatt
& kan inte sluta!;-)

Nu ska jag åter vara lite social med maken & sonen som nu besöker oss!;-)

Ha en bra tisdag!

19 kommentarer:

  1. Det här var precis vad jag behöver för att k omma igång! Jättebra länkar - tack! Jag har varit sugen på att testa betonggjutning ett bra tag nu, och till våren skall det bli av.
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  2. Instämmer med föregående. Det har aldrig blivit av, men med alla bra tips du lämnar här så måste jag ju bara prova! Kanon!
    Vad trevligt med bloggträff! Din presenttavla är jättesöt, är den gjord på gråpapper?
    Önskar dig en skön trettondag!
    Kram
    nina

    SvaraRadera
  3. Tack för tipsen!
    Jag ska spara länkarna - kanske blir det i år jag kommer igång?
    Ha en bra dag! /Helen

    SvaraRadera
  4. Viist är det kul att gjuta.

    SvaraRadera
  5. Farligt, farligt.... att tipsa om sådana trevliga länkar, den här årstiden när det finns massor av tid över på helgerna =) Tack så mycket! På min önskelista finns tråg, tråg och flera tråg - stora som små =) Må så gott =)

    SvaraRadera
  6. Åh nu vill jag börja "betonga" igen, vi hade det så bra i våras när vi träffades några entusiaster en gång i veckan några veckor. Jag har tusen idéer så det är risk för en aningens för mycket betongalster i hemmet här....=)

    SvaraRadera
  7. Ja visst är det roligt med betong, fint blir det också! Nu ska jag kasta mig över dina länkar, kraaam!

    SvaraRadera
  8. Det går jättebra Nina. Vi får ju så många idéer av andra, så det är väl bra om man kan ge andra lite tips oxå :)
    Ska kolla in dina länkar.

    Kramar Mari i Marieholm

    SvaraRadera
  9. Jag gjöt ju några stora rabarberblad under Tråvadtiden, rätt kul faktiskt. Fast skall det vara ute året runt skall det väl armeras? Har för mig det i alla fall. Har varit på gång att göra det här hemma, men inte fått tummarna ur så att säga :-)
    Christer.

    SvaraRadera
  10. Ett härligt inlägg Nina! I år SKALL det bli av! Med ditt inlägg får jag massor av inspiration!

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  11. Har aldrig gjutit i betong, men nu blir jag så inspirerad!! Fast jag tror jag sparar det tills i sommar. Tycker det låter aningen klottigt, fast det kanske det inte alls är...:O)

    SvaraRadera
  12. Du är duktig du! Skall dock hålla mina fingrar i styr.

    SvaraRadera
  13. Tack för alla tips om länkar om gjutning. Jag har tänkt länge att prova på, det verkar så kul! Till sommaren bara måste jag göra det!
    kramar

    SvaraRadera
  14. Tack för tips. Såg hjärtat hos Lydia. Jag har iallafall köpt cement och några fat men inte hunnit gjuta något än.
    Annika

    SvaraRadera
  15. Tack för tipsen :D
    Ska genast kolla in länkarna!
    Betongen ska också snart vara inköpt ;-)
    Ha en trevlig helg
    Kram Lily

    SvaraRadera
  16. Nu fick du igång mig. Jag är konstnär och trädgårdsälskare. Men har inte läst så mycket trädgårdsblogg tidigare. JÄTTEKUL.

    SvaraRadera
  17. oooo jag blir så sugen. jag måste nog...

    SvaraRadera
  18. Man blir lätt beroende av betonggjutning. Längtar till våren så att jag kan sätta igång igen.

    SvaraRadera