Våra Växter

Våra Växter
Klicka på bilden så kommer du till våra växtlistor - med bilder!

15 maj 2009

Liten Pinsamhet & Stora Fröjder

Jaha. Ännu en vecka med blogg-tids-brist. Suck.
Mest har har det handlat om musikskoleaktiviteter. I torsdags genrep inför den mini-musikal som vi har föreställningar med på måndag o tisdag. I tisdags kväll hade vi ännu ett musikcafé - som vi ju har nu o  då under hela läsåret. Såklart håller vi dom i vårt nya Kulturhus.

Den här gången höll vi till i det nya biblioteket på mellanvåningen i huset. Tidigare gymnastiksal när huset användes som skolbyggnad. Visst har det blivit en vacker bibliotekshall nu?! Hyllorna går att skjuta åt sidorna o voila! så blir det en utmärkt konsertsal!

I helgen har vi kopplat av. Idag med Matlagsträff i Laholm då vi myst o ätit gott. Och igår -lördag- hade vi en skön heldag ute i trädgården.

Innan jag går in på "blomfröjder måste jag få göra en rättelse:
Visade en förgätmigej-bild förra veckan o sa att det var en Brunnera. Det är pinsamt att bekänna- men jag gav fel namn! Jag ska- enligt mina listor- ha en Brunnera i den rabatten. Men jag har inte sett den i blom. När nu en slags förgätmigej började blomma där tog jag den för att vara den där Brunneran. Men jag tror faktiskt att det "bara" är Äkta förgätmigej- Myosotis scorpioides. Vi har förgätmigej av olika slag på andra håll i trädgården. Jag har inte själv planterat någon av dem. De mattbildande är väl "vilda" o de lite högre har nått oss från grannen. Men de håller till i andra änden av vår trädgård! Och de är heller inte riktigt lika de här "nya". Jag har ingen aning om var de kommer ifrån. Men förgätmigej blommar så kort tid. Så jag låter dem bo kvar var de än dyker upp. Men de ska förstås inte felaktigt bli "upphöjda" till Brunneror! Om de "bara" är simpla Myosotisar!;-) F´låt misstaget!

Här en skönhet - en buske- som också tagit sig in från grannen. Bladen skiftar i rött. Och den blommar nu med dessa vackra blommor. Tror det är en Rosenapel? Nå´n som vet säkert vad det är?

De knubbiga, låga Bollökarna - Allium kara-taviense 'Ivory Queen' - tycker jag är mysiga....

Första pionblom för året är så här nära att slå ut....










Fler nävor som nu är i blom :

Käre, vackre Philippe Vapelle - en hybrid-näva. Geranium renardii är en av föräldrarna o PV har samma typiska, mjuka blad.

En annan vacker näva med blå blommor - en Geranium phaeum. Jag har inget namn på sorten. Tror jag fått den av Mari - Hjärtat Mitt. Kanske Mari har namnet?

Även vita Pyrenéer-nävor står nu i blom. Någon skrev om hur invasiva dem kan vara. Men jag tycker inte det är något problem. Det är lätt att dra upp "icke önskvärda" eftersom bladen är så lätta att känna igen.


Pyrenéernävorna har jag förresten en gång fått av Lydia - Lydias Gröna Fingar. Men det är inte enbart snälla Mari o Lydia som delat med sig! Efter alla växtbytarträffar vi freakar haft genom åren så består nog halva växtbeståndet i vår trädgård av fådda o  "tillbytta" växter!;-)

Den här citrongula smörblomman - Ranunculus acris Citrinus - är fådd.....

... och också Anemone nemorosa 'Green Finger'.....


Den här växten vet jag egentligen inte hur den nått våra rabatter. Jag tror det är Trollsmultron - Potentilla rupestris. Kanske jag har fått den också. Eller så har jag köpt det på någon växtmarknad. Eller så är det helt enkelt fåglar som "sått" den- alltså ett ogräs?!! För det är egentligen inte en trädgårdsväxt. Den tillhör den vilda floran. Men den anges som mycket sällsynt. Så den kan ha "satts i omlopp" på växtmarknader av någon som funnit den intressant. Jag är i alla fall rätt osäker till hur jag ska ställa mig till den- behålla den eller rensa bort den. Men blommorna är rätt vackra.....

Jag kan inte ha Syren inomhus. Men på altanen kan det så gärna få stå en kvist till lyst.....
Utsikt från altanen när jag sitter där för en paus: vinrankan som är på väg att få blad o i bakgrunden vår stora perennrabatt som just mest lyser gul av bland annat Dubbla smörblommor - Ranunculus acris Flore Pleno - och Gulltörel- Euphorbia polychroma....
Tittar jag åt vänster under min paus så är de här "krukorna- på- gång" mitt blickfång. I dom har jag bland annat sått luktärt och dubbla prästkragar.....
Måste bara avsluta med ännu en bild på det Stora Trebladet - Trillium grandiflorum. Den är så ljuvlig!
Ha en riktigt mysig vecka
med skön avslutning
under helgdagarna!

12 kommentarer:

  1. Vilka härliga bilder!!
    Din trädgård måste vara i underbar blom just nu!

    SvaraRadera
  2. VIlket vackert bibliotek! Ett sånt som man brukar se på film ibland...
    Och sååå mycket fina bilder på blommor...
    Kram
    Marie

    SvaraRadera
  3. Hejsan Nina!

    Jo. "Pinsamheter" råkar vi utför lite till mans ibland! Förgätmigej och Brunnera är faktiskt lika varandra i blommorna, så att det är väl inte så konstigt om man råkar se fel.
    Vilket fint bibliotek ni har då! Oj, oj!
    Önskar dig en trevlig vecka med dina nusikbarn!/Anja

    SvaraRadera
  4. Ojoj, den citrongula smörblomman får jag förhöjd puls av!!! Jag samlar på citrongula blommor i trädgården, har faktiskt ett inlägg om detta bakåt i tiden! Vet du vad den heter????
    Vilken jättesöt gris som möter en på startbilden hos dig nu!
    Växthusmadam

    SvaraRadera
  5. Oh så härligt med alla blommor. Kom på mig själv med att gå och plåta en hel del blommor och då tänka att det är bra att ha på bild: speciellt tidlösor...har en förmåga att glömma exakt var det håller hus under sommaren. :o)
    Ha en härlig vecka,
    Lydia

    SvaraRadera
  6. Det är lätt att ta fel på växterna (hihi, det är därför jag behöver en lista)! :) Härliga bilder inte minst på nävorna. Apropå nävor så har jag precis läst ett väldigt trevlig reportage i en trädgårdstidning! Mycket kul att läsa om er trädgård. :) Och slutligen skönt att höra att jag inte är ensam om att vara sent ute med rosenskärorna. Ha en fin vecka! Kram Karin

    SvaraRadera
  7. Vad underbart det ser ut i er trädgård nu! Jag längtar tills det är dags att besöka den med Knoppisarna!

    Nu börjar det bli lite fason här ute i trädgården också! Det är sååå roligt och spännande!
    Kramis!

    SvaraRadera
  8. Härliga bilder!
    Visst är det kul med allt som blommar i rabatten och som kommer från snälla Forumister. En del av mina står det Nina på, tack för dem!

    SvaraRadera
  9. Fådda växter är det något visst med. När jag ser sådana växter i blom minns jag alltid personerna jag fått dem av.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  10. Tjingeling!!
    Tack för din fina hälsning!
    Skåne.., vackra Skåne!
    Ser på alla dina underbara bilder att ni kommit något längre i växtligheten än vad vi gkort här i Dalsland. Är det någon gång jag saknar Skåne så är det på våren.
    Nu far jag snart "hem" och hälsar på familjen i några dagar och jag kommer väl få en smärre chock när jag får se min pappas trädgård, ser väl redan ut som en djungel.

    Här uppe här tulpanerna kommit upp till sin rätta höjd men inga knoppar utslagna ännu.., den som väntar på något gott väntar ALLTID för länge, är det inte så?

    Nu skall jag försöka få i mig lite frukost innan jag tar emot nya blommor till butiken. För mig är det en kicka att få kliva in i en fullastad lastbil med blommor,doften gör mig lyrisk.
    Ha en underbar vecka...

    Kram Marianne

    SvaraRadera
  11. Härliga bilder. Omt om bloggtid verkar vi vara många som har just nu. Det är väl så på vårkanten =)Pioner har jag inga... får nog ta en funderare på om jag inte skulle skaffa mig några när murrabatten är klar. Ha en fin vecka / gittan

    SvaraRadera
  12. Vackert bibliotek, så mycket fint som blommar hos dej nu.

    SvaraRadera