Våra Växter

Våra Växter
Klicka på bilden så kommer du till våra växtlistor - med bilder!

13 juni 2010

Kära vackra Osprey
Skolavslutningar och studentuppvaktningar passerade. Sommarlov... nästan. "Bara" lite efterarbete måndag-tisdag...
Nu i helgen har det varit Riksmöte (STA) i Ronneby. Hade tänkt att jag i alla fall skulle kunna besöka söndagens växtmarknad. Men ny kur penicillin inklusive ny tablettsort som gav vissa biverkningar satte tyvärr stopp för "utflykter"..... (Handlar om tand/käk-problemet. Operation plus tredje p-kuren..... fast nu får det väl ändå vara nog= bli bra?!..;-)...)....
End of semester and student celebrations. Summer leave has (almost) started. We will only fixing some practical things at work Monday and Tuesday....
This weekend the horticulture society had it´s annual meeting in a city not far from here. I planned to go there. But unfortunately I had to cancel that trip because of a new period with penicillin including a new sort that caused some (physical) problems to me....
Tradescantia andersonia tillhör mina favoritblommor. Särskilt glad blir jag när T. and. 'Osprey' slår ut (vinjettbilden).... (klicka gärna upp bilderna!)
Trad. and. is one of my favorite plants. When T. and 'Osprey' start blooming I´m especially delight.....
(Enlarge the pictures by clicking in them!)

Orientalvallmo är en annan av mina favoritväxter. Maffiga! Nu slår de ut- en efter en. Jag har tyvärr inget namn på den tomatröda. Men den söta rosa heter Papaver orientale 'Karine'.....
Papaver orient. is also one of my favorites. Impressive! They are now starting to bloom one after another. I don´t have the name for the tomatoe red one. But the lovely pink on is called P. or. 'Karine'....

Polemonium - dit 'Jakobs Stege' hör- är en så tacksam och vacker växt och finns i så många härliga varianter.....
Pol. is such a beautiful kind of plant you can find in so many various shapes and colors....

Jag har så länge drömt om en Aurikel-teater. I veckan beställde jag äntligen mina första fyra Aurikler. Det här är en av "Rays Self"-sorterna. Gå gärna in här på Rays Perennials så kan ni se hur den kommer att ta sig ut. Men varning! Jag är säker på att du också frestas om du går in där!;-) ....
I´ve always wanted an Auricle Theatre. This last week Ive ordered my first four. This is one "Ray´s Self" sort. Still a little shabby after it´s trip and replanting. Visit Rays site! There you can see what it will look like when it´s "ready". But warning! I´m sure you will be temted!;-)....
OBS! PS!!! Och förlåt!! Dessa Aurikler får ni (förstås!) inte se (riktigt) blommande förrän nästa år!;-) Men nu ska jag ta frö av dem. Kanske kan jag ha än fler Aurikler då!;-) DS
Woops! Sorry! You will not see those Auricles in bloom this year!;-) But I will take seeds from them now. Perhaps I will have even more Auricles next year!;-) DS

Vackert redan nu i rosdungen. Runda "bullar" av buskar och perenner och många av perennerna börjar också blomma nu....
Already beautiful among in the rose grove. Round "buns" of bushes and perennials and more and more of the perennial flowers start to bloom....

Inte minst nävorna som nu blommar överallt trädgården runt!
I kollaget: Geranium magnificum till vänster. Till höger den låga Spansknävan - G. endressii överst och Flocknäva - G. macrorrhizum nedanför....
Especially the Hardy Geraniums! They are in bloom all around the garden now. In the collage: G. magn. to the left. To the right up G. endr. and under that G. macr. ...

Skuggväxter blir jag alltmer förtjust i! Tåliga och växtvilliga.
I become more and more found of shade plants! They are hardy and so willing to grove.

Den här (än så länge) lilla Rhododendron tror jag är en yakushimanum (lättare att bestämma när blomman blir helt utslagen). Jag har köpt den - och många fler - som stickling hos Jan Lindgren i Osby. Både lågväxande och sorter som blir högre. Spännande nu när en efter en börjar att blomma!...
I think this (still) small Rhod. is a yak. (easier to see when the flowers are fully open). I´ve bought it- among lots of others- from Jan L. in Osby as small cuttings. Both law ones and those who will grow higher. It´s exciting now when they start to bloom one by one!....


Anagramsbräcka- Tellima grandiflora....

Tolvgudablommans "blomkarusell" smälter väl in bland Hosta och lila Skuggnävor -Geranium pyrenaiucum. Ser ni den- i framkanten av bilden?;-)......
The Dodecatheon´s "merry go round" goes well together with Hosta and lilac G. pyr. Can you see in the forground of the picture?!;-)....

Rabatter i skugga är redan efter något år täta och fina. Det gillar jag!....
Flower beds in shade will be tight and nice filled already after some years. I like that!...

Besök gärna min bildblog också - Ninas Image Gallery !
Den här veckan kommer jag att lägga in de sista av bilderna jag har scannat in hittills ur mina egna "bildförråd". Nu är jag inne på 1920-1970-tal.....
Säkert kommer jag att hitta fler gamla bilder. Men när jag lagt ut de här sista bilderna av de jag har scannat hittills så blir det bloggens "bassamling". Den kommer att ligga ute där på bloggen "stationärt". Hämta en bild när du har lust, tid och behov! Eller varför inte "bara" ta dig en liten "ögon-rund-tur" nu och då bland härlig 1800- och 1900- tals-nostalgi?! Välkommen dit att ögon-fröjdas!;-).....
Come visit my image blog to- Ninas Image Gallery!
This coming week I will load tha last ones of the images I have scanned so far from my own "image stock". I have now come to images from 1920-1970s.....
I´m sure I will find more pictures to scan and uppload later. But those will be the basic collection. They will be there permanent for you to download when ever you need a picture. Or just want to take an "eye round tour" now and then. Welcome for some eye joy - any time!;-)


Ha en skön start på ny sommarvecka!
Have a nice start of this new Summer week!

6 kommentarer:

  1. Ser sååå fram emot att komma o titta på din aurikelteater...klart förresten att just DU ska ha en egen teater!!!! :o)
    4 dagar kvar, sen så...SEMESTER!!! :ODDD
    Kramis, L

    SvaraRadera
  2. Fina växter! Mina nävor har inte börjat blomma men Jacobs stege har jag, blå, blommar i flera omgångar hela säsongen. Visste faktiskt inte att det fanns en vit variant - måste skaffa!

    Bra idé att scanna in gamla bilder! Vi funderar på att försöka överföra till datorn en massa gamla diabilder från när barnen var små men vet inte riktigt hur man gör eller vad man behöver. Vet du?

    SvaraRadera
  3. Tack Nina! Det är lite långt till Skåne där jag antar att verkstan finns så jag börjar med att testa länken.

    SvaraRadera
  4. Ojoj vad mycket fint det växer hos er! Ni har hur mycket blommor som helst!
    Hoppas att du blir av med dina käkproblem nu! Låter besvärligt med alla kurer.
    Jag är inne lite då och då på ditt bidgalleri och kikar och har även en länk på min blogg :)
    Har det gott vännen!
    nina

    SvaraRadera
  5. Skönt med sommarlov nu? Jag längtar till min semester att det inte är klokt, tycker det går alldeles för långsamt dit.
    Alla mina rosor jag skaffade in förra sommaren ger valuta nu för det är massor med knoppar att se fram emot.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Hej Nina! Tråkigt att höra att du fortfarande har problem med tänderna. Hoppas det snart blir bra!
    Tittade runt lite på din bildblogg. Roligt med gamla bilder och gammal design. Kommer ihåg många av telegrammen.
    Ha det så bra.
    Kram Ingrid

    SvaraRadera