Våra Växter

Våra Växter
Klicka på bilden så kommer du till våra växtlistor - med bilder!

22 juni 2012

Midsommar med rosor, rosor, rosor och Pioner. pioner, pioner!!!


Ovan "buskbilder" av rosor
( fr. toppen):
Dubbel Kanelros - Rosa foecundissima
`Signe Relander` (Rosa rugosa)
Maxima (Alba).....

 
...och i det här rosblomscollaget:
Överst th: Maidens Blush (Alba)
Under den: `Rosen i Backen` ....

När det gäller rosorna tv
är jag tyvärr inte 100 % säker
vilken som är vilken....:-(

Men jag tror det är så här - uppifrån och neråt:

Robusta (Rosa rugosa. Kan även ev vara en´ Hansa`)....

De två under den:
En av dem är Prince Frederic
och den andra Ombre Parfaite (båda gallicor).
Men jag är ännu lite osäker på vem som är vem av dem....
 (de har rätt så nyligen kommit till vår trädgård....).....





Luktpionerna 
slår nu ut i massor!...... 

Bra med nya pionstöden!

Jakobs stege med variegerade blad
- Polemonium caeroleum 
(förmodl. heter den `Brise d´Anjou`).....


Och till sist några
miljöbilder!




   

Önskar alla en riktigt skön 
Midsommarhelg!

3 kommentarer:

  1. Härligt! Då kan du plocka sju sorters pioner... Glad midsommar!

    SvaraRadera
  2. Va?! Bor vi i samma land?! Pioner och utslagna rosor. Mina är först nu på G och då får jag väl hoppas att de blommar länge;)!

    Ha en trevlig fortsatt helg Nina!/Anja

    SvaraRadera
  3. Vackra bilder. Våra luktpioner har bara börjat slå ut och det är bara pimpinellrosorna som blommar. Det skulle vara roligt att se en bild på 'rosen i backen' lite mera utslagen, liknar min 'farmors ros' på fotot.

    SvaraRadera