Våra Växter

Våra Växter
Klicka på bilden så kommer du till våra växtlistor - med bilder!

25 juli 2012

Värme, rens, klockor, dagliljor. röda blad, silver och ätbart....

Nu är det varmt vill jag lova!!!
Dagtid blir inte så mycket gjort i trädgården.
Jag klarar inte värmen så bra.
Rensning får ske kvällstid.

Och rens finns det ju gott om! Hm.....
Rosorna ska putsas kontinuerligt
- både blad och (överblommade) blommor.

Och överblommade perenner ska klippas ned
så att de nya får en chans att kunna njutas!

I "storrabatten" - Kullen-
är det nu rena sommarängen 
av malvor, klockor och mycket annat! 

 På toppen reser sig de vita ståtliga, 
Silveraxen - Cimicifuga racemossa......

Stormhatt - Aconitum napellus......

Jag har förut visat en Allium 'Hair'  "i vardande".
Här en fullt utvuxen. 
Inte är de vackra, som sagt....
Men speceilla!;-).....

Mycket ätbart är nu moget eller på väg.
Som blåbären.....
Vi  
saftar, fryser in, lägger in gurkor, gör kräm
med mera!......

Ännu en klocka - Campanula.....
Jag har fått så många sorter av snäll trädgårdsvän. 
Men är lite osäker på vilka som är vilka..... !
När det gäller denna gissar jag på två sorter:
Pyramidklocka - C. pyramidalis, 
eller Skäggklocka - C. barbata.
(...eller kanske annan???)
T
Jag tar gäääärna emot
namnhjälp!;-)


Och så några dagliljor i blom!
Namnlös "s´Seedling".....

Och i det här collaget:
1 och 2: namnlösa "Seedlings"
3. 'Black Plush'
4. 'French Porcelaine' (tror jag...)
5. Seedling - ev. mellan Destined to Sea och någon annan?.....
6. Starling.....

Nu blommar entrébågen också 
= rosen Minnehaha......

Vår jättebuske 'Pink Grootendorst' (rugosa, Kordes....)
"sportar".  
Toppen har "återvänt" till "ursprunget"!
(Alltså till 'Grootendorst ' som är röd)

En rödbladig variant av silverax.
Höstsilverax- Cimicifuga (simplex?) 'Brunette'...

Rosdungen
 förändrar sig också hela tiden! 
Och nu ser vi inte mycket av ån!;-)

Den här rosen heter 
'Rosarium Uetersen'.
Maken kallar den  
Marsipanrosen 
pga färgen!;-)

Önskar alla en  fortsatt ljuv sommar!!

2 kommentarer:

  1. Tjusigt! Jag blir också matt av värmen...

    SvaraRadera
  2. Så mycket fint du har,har varit ute hela dagen,rensat och klippt.Älskar värme om det är lagom varmt som idag.
    Trevlig helg

    SvaraRadera