Våra Växter

Våra Växter
Klicka på bilden så kommer du till våra växtlistor - med bilder!

03 juni 2013

Flera slags mums!

Mums nr 1 (Ögon-)!
Nu börjar nävor av alla sorter att slå ut

- alltså inte enbart Pyrenéer- och Brun-nävor....
Här: 
Kungsnäva, rosa Blodnäva 
och den lilla söta, blekrosa blodnävan 
'Apfelblute'.
Den sista tillhör mina absoluta  

favoriter!

Ännu en Akleja  
- namnlös, vit, av Barlowtyp.....

Vet inte med säkerhet 
vad denna Allium heter....
Men tror att det möjligen kan vara 
en A. stipitatum?
....  Kanske 'Mount Everest'...?

Första Orientalvallmon slog ut igår!

Blå strandiris.
Och i bakgrunden skymtar gul daglilja.

Med andra ord:
en rabatt med de rätta färgerna 
just denna vecka!;-)
(Nationaldagen torsdag, ju!....)

Ramsen är lite blyg (?) .
Gömmer sina 

"brudslingor" av små klockor
inne i bladhavet.....


Visst är även 
en alldeles "vanlig" 
Parkrhododendron 
väldigt vacker?!

Mer mums - 2!
Igår hade jag barnkörerna 
med deras föräldrar 
avslutningskalas 
här i trädgården!
Bland annat bjöd jag på.....

Rabarberpaj i långpanna
-
Receptet har jag en gång hämtat från AoTr forum:


"Britt-Louises kaka"
Smörj och bröa en långpanna. 
Sätt ugnen på 175 grader. 
300 g smält margarin/ smör
4 ägg
4 kaffekoppar socker

(En kaffekopp=1,5 dl)  

RÖR ihop (inte vispa)
4 kaffekoppar vetemjöl röres ned i smeten.
Eventuellt kan man lägga i 2 tsk kanel
och 1 tsk kardemumma i smeten. 

Strö över massor av finskuren rabarber över hela kakan. 
Strö över ett tunt lager kardemumma, 
och ett lager socker (det blir lite marängig yta
av sockret, så uteslut det inte).

Ställ långpannan på näst nedersta falsen i ugnen 
i 30-35 minuter.  

Jätte-smarrigt!
Prova!!

PS: 
Kolla även gärna in 
"smarr-bloggarna"
som jag har länkar till 
i vänsterspalten!
Inte minst den nya:

Dalmatian Mom!!

Ha det fortsatt gott!


2 kommentarer:

  1. Tack för receptet, det "lånar" jag. Perfekt i långpannan när man är många.

    SvaraRadera
  2. Många "mums" du bjuder på Nina. Jag nöjer mig med ögonmums! /Anja

    SvaraRadera