Våra Växter

Våra Växter
Klicka på bilden så kommer du till våra växtlistor - med bilder!

12 oktober 2013

Ny hyllning till Skåne!!

Nu har jag åkt på fina småvägar 
 i Göinge 
igen! ;-)
Så vackert 
i höstskrud!

Den här lummiga vyn möter mig varje dag 
när jag svänger av från byn upp mot vår gata ..... 
(Det gula, fina huset är inte vårt hus, tillhör en granne......
med en underbar, gammal trädgård....!...)

Jag (vi) hade nästan  bara 
en bild av Skåne 
innan vi flyttade hit ner (... för snart fyrtio år se´n......)
Staden Helsingborg (där jag hade/har släkt.....)
- med bl.a. Kärnan, Sofiero, kungens vagn på stationen
och turande över till Danmark....  

 Men oj vad vi har fått 
lära 
mycket mer om Skåne !!
Här finns så 
stor variation!!
Olika naturtyper...
Österlen, Västra Skåne, Södra Skåne, Norra Skåne......
Alla vackra på sitt sätt!!
Och så är hela Skåne fyllt 
av ett  
enormt entrepenörsskap
- inom växtbranch och odling, 
mat, konthantverk... you name it!!

Min svärson brukar reta mig lite 
för att jag är så hänförd över 
Skånes många lövträd!;-)
Skåne har ju inte så mycket barrträdsskogar.

Men lövträden gör verkligen 
Skåne så extra vackert!
Inte minst vår och höst! 


Om våren för  
den skira grönskan. 
Bokskogarna är helt ljuvliga!!
Särskilt underbar är Söderåsen
Besök Kopparhatten då!!

Om hösten är prakten hos just lövträden 
också enorm!
När löven ändrar färg.....


Först uppåt Glimåkra/Sibbhult  och norr därom
- i norra delen av vår kommun, upp mot Smålandsgränsen -
 tar barrskogar vid.

Skåne 
innehåller med andra ord 
så många olika
miljöer
- både i natur och annat!
Lika vackra allihop!

(Klicka gärna upp bilderna!!)

Ha en skön helg!! 

14 kommentarer:

  1. Så fint du beskriver vårt kära SKÅNE.. Jag är född i snökaos i norra delen av Österlen o jag gillar verkligen ALLA de sorters landskap som finns här..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ninne! ;-)
      Och: Precis-jag uppskattar också verkligen de många olika miljöerna!!

      Radera
  2. Kärleken till det egna landskapet är stort för alla och envar. Men, trots att jag inte har mer kopplingar till Skåne än att jag som 2-3 åring tillbringade ett par somrar där någonstans som finskt krigsbarn så måste jag säga att landskapet tilltalar mig mycket - jämte Öland! /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anja! Jag har ju sagt att du får göra ett besök här!!!;-)

      Radera
  3. Vilket fint och upplysande inlägg.
    Trevlig fortsättning på veckan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunilla! Och önskar trevlig vecka tillbaka!;-)

      Radera
  4. Wow! Nu väckte du verkligen den lilla skånetösen i mig:)
    Tack för alla fina bilder,
    Charlotta

    SvaraRadera
  5. Ja, Skåne är fantastiskt vackert!

    SvaraRadera
  6. Man blir lite stolt över att vara skåning. :)

    SvaraRadera
  7. Headern är gôrfin! Läcker !/Anja

    SvaraRadera