Våra Växter

Våra Växter
Klicka på bilden så kommer du till våra växtlistor - med bilder!

15 december 2006

Julbestyr o blogstart

Idag startar jag den här bloggen.
Det handlar inte så mycket om trädgård i den här första "posten". Det är ju - för oss som för de flesta- julen som står i centrum nu.
Men jag måste erkänna: Trots vinterhat i övrigt så älskar jag julen och dess förberedelser! Skulle visserligen helst bo söderut från nån gång i november fram till mars. Men i december skulle jag ändå åka "hem" för att fira julen! Kan inte vara utan den! ;-)
Julmusiken. Både privat att lyssna till eller sjunga med i. Men lika gärna att öva in nya och gamla julsånger med elever inför julkonserter och julavslutningar. Jag tröttnar aldrig!
Det är underbart att slå in klappar och och författa rim att fästa på dem.
Juldekorationer kommer det inte upp lika många som när barnen var små men en hel del blir det och vissa är "givna". Dit hör absolut julgranen. Och i den massor och tätt med viktorianska prydnader!
Men detta år pågår ändå lite trädgårdstankar till nu långt in i december. Naturligtvis för att trädgården ligger öppen, utan snö. Sitter flera gånger per dag på min favoritplats på altanen (som har tak). Fascinerande följa årets skiftningar därifrån. Blickar ut över trädgård, gatan med promenadstråk och ned mot ån. Och rätt vad det är ser jag något som behöver formas och ger mig ut med sekatören i högsta hugg - även nu i december.
Men ärligt talat: Lätt skrämmande är det förstås också att se icke-snö-landskapet och veta att det här konstiga vädret förmodligen beror på miljöförstöring.....
Ändå är det svårt att helt deppa ihop just nu. Julljus som lyser privat hos oss och andra. Och kommunalt ljus i hela vår vackert illuminerade by.
Den förestående helgen med möjlighet att äntligen få vara tillsammans med alla generationer i familjen (annars boende i olika delar av Sverige). Och framförallt: att äntligen få chans att hålla det nya barnbarnet i famn, träffa honom live!!
Nä, deppen får vi i så fall ta längre fram! Den kommer verkligen av sig just nu! ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar