Våra Växter

Våra Växter
Klicka på bilden så kommer du till våra växtlistor - med bilder!

28 september 2008

Energihelg!

Tjodong! Vilka energi-kickar den här helgen gett!

Min röst är på väg tillbaka! Nå... Lite kraxig är jag än. Jag är inte så bra på att sjunga ännu... Men jag kan kommunicera!! Halleluja!! (Ja, man blir faktiskt rent salig!;-)...)

Nu i höst blev jag av med två viktiga ting: mina datorglasögon o min mobiltelefon! De "gamla" glasögonen förla jag. Aldrig hittat! (Hur går så´nt till egentligen?!...) Mobiltelefonen blev jag av med i en taxi sista kvällen på Rhodos! Men nu i veckan har jag fått nya av båda sort. Nåja! Fått o fått, förresten! Hm... Kostade mig förstås en del... Men det var ju bara nödvändigt skaffa nya. Så.... Härligt ha dem nu i alla fall!

Igår besökte jag min trädgårdsvän i Krika för att hämta lökar. Vi hade sambeställt från Holland...














Det är alltid lika underbart att komma till henne- vilken årstid det än är under året!!

Nu har vi känt varandra i tio år. Vi har hunnit vara på mängder av trädgårds-begivenheter tillsammans! Sverige runt!

Ibland träffas vi förstås också mer anspråkslöst o oplanerat. För att byta växter, prata trädgård o så. Eller om andra intressen som vi har gemensamt. För fast det skiljer rätt många år mellan oss i ålder så har vi väldigt lika smak och så mycket gemensamt. Men vi kan även prata om djupare och allvarliga saker med varandra. Med andra ord: vi saknar aldrig samtalsämnen!;-)

Det är verkligen en lycka att ha träffat en vän som hon!
Några bilder från hennes hus o trädgård... (Fler kan se om du klickar på texten här:
Krika med mera ........)

Tidlösor (Colchium) stod i blom i hennes trädgård. Flera sorter. Här en vit variant...









Det vackra lilla fågel-
huset står som välkomnande prydnad utanför entrédörren....
... och när man kommer in i hallen välkomnar bland annat det här vackra klädskåpet o den hjärtformade "anslagstavlan"....













Här har hennes man nytt, spännande bygge på gång. Vad huset ska användas till? Tja... Den som besöker min blog kommer tids nog att få veta vad min vän ska använda det till!!;-)...
Gräshoppan i brons (?) är mysig där den sticker upp ur grönskan. Dess "sysselsättning" är den förlåten - bara "naturens gång" ju...



Det blev underbart väder även idag .... fast väderprognosen låtit lite oroande...
Så medan maken har klippt gräs o plockat ner en del av våra äpplen så har jag planterat vårlökar - både de jag hade beställt från odla.nu och de från Holland (Verberghe)... Och rensat en del i rabatterna. Och lagt sten... Med mera!


Frisk efter en förkylning o jag får nästan maniskt mycket energi! Då kliar det i pysselfingrarna också!


Idag fixade jag lite snabbt till en burk för disk-"tillbehör"....

... och en krans av nypon till ytter-
dörren .....


Fniss... Det ser nästan ut som om jag har julpysslat när man tittar på de här bilderna! Nyponkransen är förstås mer orange i verkligheten....













Entrén i sin helhet. Tack vare den här lilla krumeluren känner man sig lite extra välkomnad!









Står du uppe på entrétrappan och ser ut till vänster möter dig den här vyn just nu....




Jag satte också upp kakelplattan med vårt gatunummer på vår ena entréstolpen. Den där plattan som jag köpte på Rhodos. (Lät lite blomtråd hålla fast den tills limmet torkat. Den ska bort sen!)





Humlorna slurpar som besatta för att samla in så mycket de kan så länge där ännu finns något kvar att slurpa in. De kryper långt in i blommorna o hänger kvar lääääänge!












Vår Bonica-ros har bestämt sig för att blomma igen efter en liten paus. Det får den ju så gärna göra!









De vita Astrarna hade jag bild på häromdagen. De här höga, röda Astrarna gillar jag också...

Meconopsis cambrica (?) dyker upp här o där i rabatterna hela sommaren. Det går fortfarande nya så´na i blom- både enkla o dubbla....


Tog in några Elmshorn-rosor idag o satte i en karaff.... Och kunde inte låta bli att också leka en stund med bilden i Photoshop... Hm....


Många kramar till er!
Ha en bra måndag!

8 kommentarer:

  1. Alltid lika härligt att ha dig här Nina! Ja, tänk vad vi har hittat på mycket i trädgårdsväg...alla våra trädgårdsresor...så härligt så!
    Oh vad jag gillade er 4:a på stolpen, precis i min smak! :o)

    Jag har inte hunnit få ner mina Hollandslökar...får se om de kommer ner i veckan.

    Höstkram Lydia

    SvaraRadera
  2. Jo denna helgen har varit perfekt att hämta andan och få nya krafter för höstens arbete, vi hade turen att först bli bjuden på god fredagsmiddag och sen åka till goda vänner och vara där resten av helgen.
    Måndag och tisdag är det studiedag här så även dessa dagar kommer att gå i lugnets tecken.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Så härliga växter du visar. Och annat också.
    Visst är det kul att leka i Photo Shop!!?
    Kramar Eva Agnes

    SvaraRadera
  4. Grattis till rösten, nya telefonen, nya glasögonen och lökarna. Jag ahr också fixat ny telefon i helgen. Det blev en grön (så klart!)

    SvaraRadera
  5. Sådan tur att du fått rösten åter. Denna helg har varit härlig så jag förstår att du är full med energi. Lydias trädgård är underbar, liksom din. Tack för de fina bilderna.

    SvaraRadera
  6. Va skönt att rösten är tillbaka och att du fått nytt av det andra! Visst är det härligt med trädgårdsvänner...och den här tror jag att jag känner till. :) Härliga bilder både från L:s trädgård och från din. Ha en skön vecka!

    Kram Karin

    SvaraRadera
  7. Så skönt att du är på gång igen!
    Trist med glasögonen och mobilen.
    Det är ju såna saker man helst inte vill vara utan heller.
    Lydias trädgård ser fin ut, som vanligt. Gillar fågelholken!
    Och den fyra passar så bra på stolpen. Men det visste du väl redan :)

    Kram Mari i Marieholm

    SvaraRadera
  8. Whу usеrs still use to rеad nеws paρeгs whеn іn this technоlogicаl globe the ωhοle thing iѕ available on web?


    Mу web blog; live cam sex chats

    SvaraRadera