Våra Växter

Våra Växter
Klicka på bilden så kommer du till våra växtlistor - med bilder!

26 mars 2010

Nästan sommarkänsla i luften....
... har det varit i här idag! Lovely! Crocus chrysantus slog ut....
Almost summer in the air today! Lovely! C. chrys. started to bloom....

De gula krokusarna som började blomma för en vecka sen lyser upp ett helt hörn av ena entrérabatten. Känns härligt välkomnande när man kommer hem!....
The yellow bunch of Crocus that started to bloom last week fill a whole corner of one of the beds at the front of our house. It feels good to be met by this welcoming view.....

Iris danfordiae...

Snödroppe-"dungar" överallt i trädgården....
Snowdrops here and there the garden round....




Några rester av snöhögarna som blev när vi skyfflade ner snö från taken ligger kvar på norrsidan. De var så höga så de har inte hunnit smälta bort helt än. Men i övrigt är all snö borta från tomten nu. Det är förstås på gott och på ont... Hm... För nu ser man ju också allt som behöver rensas bort ur rabatterna..... Hm... Men det "tar" man ju så gärna!;-)
Some small remains of snow still at the northern side of the house. But most parts of the garden are now free from snow. One can see that from both the good and the bad side... Hm.... Now one have to look at things that has to be taken care of inte the beds to!... Hm... But actually quite easy to stand compared to all positive things you get now!;-)

Misstänker att fler vårblommor kommer att slå ut de närmaste dagarna. Det står "piggar" och knoppar beredda i alla rabatter. Hm... en del med något obscen framtoning.... eller...?!;-) Äh! De växer ju bara på och formar sig fullständigt ovetandes om människors dumma värderingar och associationer!!!;-)
Guess some more flowers will show up in a couple of days. "Sticks" and buds on their way to flower everywhere in the garden. Some of the sticks and buds can pehaps look a little obscen.... or...?!;-) Oh no! Naughty you!;-) They grow and build shapes completly anaware of stupid human valuations and associations!;-)

Nu ska jag ge mig ut på bloggrunda!
Åh vad härligt att äntligen få tid till det!!
Now out on a blog tour!
Will be great to finally have time for that!!


Ha en ljuvlig vårlördag!
Have a lovely spring Saturday!

14 kommentarer:

  1. Men Nina, vad det spirar hos dig. Du ligger långt före mig och ändå bor jag närmare södern...*ler*! Visst är det spännande att kolla varje morgon om något nytt har tittat upp.
    Önskar dig en riktigt skön vårhelg!
    Kram Randi

    SvaraRadera
  2. Det blev inte speciellt varmt här idag. Solen höll sig borta och det regnade på morgonen. Fast regnet hjälper ju till att få bort det mesta av snön som är kvar. Det är trots allt mindre kvar hos mig än det är på många ställen här omkring.

    Än så länge är det bara snödroppar uppe här, inte ens bladen på krokusarna har visat sig än :-)
    Ha det gott!
    Christer.

    SvaraRadera
  3. Visst är det underbart..
    man hinner nästan inte med liksom.
    Ha en härlig trädgårdshelg
    Annika

    SvaraRadera
  4. Ser så gott ut Nina med alla efterlängtade vårblommor. Ja hu, som det ser ut på gräsmattan & i rabatterna, sanna katastrofområden...men vad gör det, sååå gott att det äntligen är vår!
    Du, jag öppnar på torsdag...vågar jag hoppas på ett finbesök??? ;o)
    Kraaaam Lydia

    SvaraRadera
  5. Nina! Även om jag inte är den där riktiga snödroppsfantasten så måste jag ju erkänna att masseffekten av snödroppar och andra vårlökar är underbart!
    Det växer så det knakar hos dig och gula krokusar e' väl jättefina så här års?! Humlorna hittar dem lätt./Anja

    SvaraRadera
  6. Sån snöhög har vi också kvar, en vår när jag inte hade tid att rensa, såg jag att allt växte så fint och snabbt ändå.. Gratis kompost bara.

    SvaraRadera
  7. jag får nöja mig med andra mindre påtaliga vårtecken som: jord på golvet inomhus och fröpåsar lite överallt. När vi träffas på mässan borde det vara lite vår här men då har väl du försommar....
    hälsningar från MARIE

    SvaraRadera
  8. Jag är såååååå avundsjuk på allt som har börjat att knoppas och slå ut i din trädgård..så vackert.

    Nu ska jag åka till stugan och se om jag kan jaga fråm något mer vårtecken

    Ha en skön söndag Kram Anne

    SvaraRadera
  9. Lyckos dig som redan får njuta utav det fina...än har vi fullt med snö i rabatter och på gräsmattan så här får vi vänta ännu ett tag, ha en bra vecka som kommer, KRAM

    SvaraRadera
  10. Godkväll Nina!
    Ja, nu har jag äntligen fått tid och ork att ta mig ut på en bloggrunda - besöka mina besökare& andra.
    Jo, det knoppas på ute i trädgården. Jag var och kollade in trädpionerna - och vilka knoppar. Men de får passas och täckas om det blir kallt.
    Jag brukar gå runt och räkna hur många blommor det kan tänkas bli denna försommar, och sedan får man hoppas.
    Ha en skön vecka!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  11. Ja, nu njuter man bara av våren! Tänk att det är lika underbart varje år att få följa alla framsteg årstiden gör.
    kramar från Poppins

    SvaraRadera
  12. Det är så härligt när allt börjar spira och komma upp! Jag blir lika fascinerad varje år! Hoppas att jag kan ta mig ut i trädgården i morgon, att vädret är ganska så ok så man hinner ta lite kort på de första uppstickarna!

    Ha en bra vecka!
    Kristina

    SvaraRadera
  13. Åh så härlig blomning ni har, Nina!
    Håller med dig - visst blir man glad (och spanar in) åt allt som dyker upp i rabatterna. Fast det är samma år från år, man längtar lika mycket varje gång.
    Ha en skön vecka!
    Kommer du väster över till helgen!
    Kram
    Ann

    SvaraRadera
  14. Visst är det härligt med de första vårblommorna! Vi har också snödroppar uppe nu. Och vintergäcken... och så ser jag att scillan är på väg, bara någon centimeter över jordytan, men ändå... Härligt!
    Kram
    Marie

    SvaraRadera