Våra Växter

Våra Växter
Klicka på bilden så kommer du till våra växtlistor - med bilder!

12 september 2010

Tid i egna trädgården
... har vi haft denna helg. Lovely! Det också!;-) (För förra helgen var verkligen en underbar helg också! Ju!)



Och så har vi planterat två växter som jag inköpte under Österlenturen:
En Hortensia i vacker färg. Såg så´n i rabatt i Ulriksdals trädgård (vid Kivik)- och köpte den direkt när jag senare såg den i plantboden hos Apotekarns i Simrishamn!.....

Växt två frestades vi till vid beskrivningen av växten av Anders Kjellson på Ensamma Trädet plantskola vid Mandelmanns. En Narrbuske (klicka om du vill veta mer)- Decasinea fargesii. Ger blå (!), korvliknande (!) frukter med gott fruktkött!;-). Spännande!....

Ett av mina "blickfång" när jag tar paus på altanen. Till höger ännu en Rose de Recht som just börjat blomma om. Och ser ni de vita "prickarna" i Magnolian? De tar sig också en extra blomning!

Fortsatt med att samla in kryddor....

Såg den här Rosenskäran - Cosmos bipannatus 'Double Click Snow Puff'-på Rosendal (Stockholm) förra sommaren o föll pladask. Sådde sorten i våras. Såg dem i blom vid "Haven" på vår Österlentur förra veckan. Men mina blommade inte o jag trodde jag skulle missa dem helt! Snyft... tänkte jag då... Men igår slog första ut här också!! Hurra!

Mer vit-blom: Ännu en av våra Kärleksörter-Hylotelephium telephium 'Stardust'.....

Rödbladiga revsugan - Ajuga reptans - blommar. Söta blommor- ser man om man kryper dem nära....

Pink Grootendorst- annan trogen "rosblommare" (även om hon är lite på väg in i "blomsömn" nu....)....

Jag kan inte låta bli att glädjas åt gul-orange vallmo (både enkla o dubbla) som ännu fortsätter att dyka upp här och där. Glada färgklickar- inte minst vid denna tid av året!

Har klippt ned en del överblommat i helgen också. Men vissa fröställningar lämnar jag för de är så vackra! Som Pagodbladets- Phlomis russeliana!....

En chilliplantas röda "klickar" i växthusfönstret....

Jag slank in på en av våra lokala loppisar... och ut kom jag med ännu en skål i press-glas (den hade så fin form o bra storlek!) o två små, söta spetsvirkade dukar (så´na "behövs" ju alltid under ditt o  datt!)....;-). Allt för några tior....

Lite pysslande måste jag hinna med lite nu o  då för att må bra!;-) Papperscollage är ett av mina "favorit-pyssel". "Basen" är mönster o  bilder ur tidningar. Klipper ut kontinuerligt - innan jag kastar en tidning. Sorterar färgvis. Kombinerar gärna sen med bokmärken i collagen. Klistrar på vackert papper. Lackar med decoupagelack. Och ibland blir collaget inramat också. Här senaste "alstret" - som nu sitter på väggen här i mitt arbetsrum.....

F´låt! Jag vet- jag gör långa inlägg! Men så´n är jag!;-) Jag gillar både ord o bilder så mycket! Hos er också! Jag gillar verkligen bloggar som har mycket att berätta- i både ord o bild!;-) (Men förstås inget "krav"- för jag gillar mängder av olika blog-varianter!;-)...)

Det närmar sig 40 000 besökare här på min blog! (Otroligt! På ett år!)
Då lovar jag utlottning !!!;-)
Håll utkik!

Ha en skön start på vardagsveckan!

9 kommentarer:

  1. Mmm så mycket härliga blomster hos dig! Kul med en loppisrunda och ditt kollage är jättefint! Det är verkligen rogivande att pyssla med sådant.
    Ha en fin vecka!
    kram
    nina

    SvaraRadera
  2. Såå mycket du hunnit med!
    Jag har mest slappat i helgen... det är skönt det med.
    Linda

    SvaraRadera
  3. Hej Nina!
    Med avbrott för vernissaggeminglet i lördags var det mest jobb för min del, men nu har jag ledigt i två dagar...
    Jag gillar också att fylla mina inlägg med bilder och reflektioner&annat, men det är ju såååå kul! Jag har efter anmodan av flyttad son, gått med i FB, men det är inte samma sak tycker jag...
    Ett hösttips till dig, som inte bor såå långt härifrån:31 oktober kommer Else från Roskraft att ha föredrag om rosor på Åhusgården - annons kommer inom kort...
    Ha en skön vecka!
    Kram!
    AnnA

    SvaraRadera
  4. Hej Nina! Visst är det trevligt med flickmagnoliorna som blommar ofta om på höstkanten!
    De gula vallmon är jag så dubbel till, men min får blomma också - som en liten stjärna på blomhimlen!

    Det är alltid lika trevligt att titta in i din - så positiva och glada - blogg!/Anja

    SvaraRadera
  5. Underbart med en trädgårdshelg, det behövs lite då och då.
    ha en skön vecka!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Vad mycket vackert som blommar hos dig, vit kärleksört står nu på önskelistan :=) Narrbusken finns här redan, den kallas också död mans finger. Hemskt, men hängena liknar ju fingrar...
    Kramiz//kullervilla

    SvaraRadera
  7. Ska bli spännande med din narrbuske, jag trodde inte man kunde äta frukterna på dem.
    Hortensian är ju bara så snygg, ångrar nästan att jag inte också köpte en...de är bara knappt härdiga här.
    Ha en go vecka,
    Lydia

    SvaraRadera
  8. Som vanligt mycket att titta på och mycket att läsa! Trevligt!!
    Så fina collage du gör! Härligt!
    Ha det så bra.
    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  9. Hejsan Nina
    Jag ser att du far runt och njuter av ditt Skåne , du vet att jag är lite avis, vi kom inte neröver nåt i sommar ,men nästa år måste jag ...får väl tjata lite på mannen, tänk att det fortfarande är så mycket som blommar nere hos er.
    Kramis Elisabet

    SvaraRadera