Våra Växter

Våra Växter
Klicka på bilden så kommer du till våra växtlistor - med bilder!

03 juli 2008

Ny storstädning

Som svar på kommentarer jag fick i förra inlägg: Japp- här vimlar det av fjärilar. Och av humlor. Jag är lika glad åt båda. Tyvärr en hel del getingar också. Dom är jag dock mindre glad åt....
Saft, sylt o marmelad i all ära.... Nä - vinbären kommer jag nog ändå att frysa in som de är. Så gör vi faktiskt med de flesta bär. Underbart att ta fram till dessert under höst o vinter....

Nu har jag haft storstädning igen!;-)
Jag hade samlat på mig så otroligt mycket krukor av alla slag så jag var bara tvungen att göra nå´t åt saken. Gått o grubblat på vad jag skulle göra med krukorna. Haft svårt för att göra mig av med dem... Fått en del bra förslag till "lösningar" från andra freakar.
Men idag bestämde jag mig ändå till slut för den mer drastiska lösningen. Jag kastade bort majoriteten av krukorna plus en drös andra "plastbyttor" o  tråg, med mera...
Terrakottakrukorna fick alla vara kvar Dom duschade jag rena. Nu står dom i en plastback i planterings-skjulet. Inga andra krukor där. Och dynor med mera som vi förvarade där ska flytta till nya vedskjulet. Nu är det rymligt o  fint kring planteringsbordet igen.
Jodå- jag sparade även en del av plastkrukorna. De stora. Plus en back med frösåddskrukor. Men dom fick flytta in på hyllorna i vårt (nystädade!;-)...) garage.
Jag rensade bort lite till från hyllorna i garaget. Och tog fram o  gick igenom sand- och bad-leksakerna vi hade där (efter våra barn). Duschade dem o sorterade upp dem. I morgon kommer barnbarnet. Vi är redo för lek!;-)
Man hittar en massa bra grejor när man städar. Skyltar hör kanske inte direkt till det nödvändigaste jag hittade. Men de kom till använding. Jag tyckte att busfrö-skylten kunde passa bra i den här frösåddskrukan. Ska visst bli någon slags ettårig sommarnejlika. Men de växer i ultrarapid. Verkligen busiga frön....
De gamla krydd-skyltarna skrev jag rosnamn på o  satte ut. Men de räckte förstås inte särskilt långt. Får kanske köpa till några...
Nu är Clematis recta helt utslagen. Magnifik! Och doftar ljuvligt! Vi nuddar den var gång vi går nedför trappan den står vid o då kommer en sky av väldoft emot oss. Humlorna älskar den!

5 kommentarer:

  1. Den där busfrö-skylten var ju fräsig.:-)
    Kramis

    SvaraRadera
  2. Visst är det härligt att röja!
    Jag går igång direkt och rensar ut nästan allt - sen tänker jag efter och så blir det mesta kvar.

    Kram Maud

    SvaraRadera
  3. Av terrakottakrukor har jag sett fina spiraler.

    jag behöver också städa...

    SvaraRadera
  4. Tack! Nu har du gett mig mod att städa bland mina plastkrukor. Kommer knappt ut på balkongen för alla krukor som finns där. Det får räcka med de riktigt stora och frökrukorna.

    SvaraRadera
  5. Ibland känns det som en ren befrielse att röja undan och för det mesta ångrar man inget man slängt/skänkt bort efteråt.
    Men att du orkar i värmen, själv ligger jag och latar mig i solen och gör "att göra listor" i tankarna i stället.

    SvaraRadera