Våra Växter

Våra Växter
Klicka på bilden så kommer du till våra växtlistor - med bilder!

03 augusti 2008

Små och stora projekt

Sovrummet fick lite extra upp-piffning i helgen.

När jag var hos min svärmor sist gav hon mig ett par spetsgardiner. Gardinerna har en gång suttit i en gammal väns barndomshem. Kvinnan är död sen många år och gardinerna är över hundra år gamla. De har jag nu draperat på väggen över våra sängar...





På en annan sov-rumsvägg
arrangerade
jag några släktbilder
- bland annat i den nyinköpta ramen.....


Sommarens största projekt hittills har varit tillverkning av nytt vedskjul. Det gamla var på väg att helt rasa ihop.
Under vårens stormar fick vi till och med lägga vedbitar på taket så det inte skulle blåsa av!


Nu har maken stadgat upp stolp-arna, lagt nytt tak och spikat hela väggar. Och jag har målat det hela.
Det återstår bara lite arbete högst upp på gavlarna. Det ska till några plankor som ska täcka "hålet" mellan plankväggen och taket...






Veden ligger nu snyggt travad inne i skjulet.


På några av väggarna fick vi god plats för trädgårdsredskapen.
















Ett gammalt bord med stålben fäste vi vid väggen. Där förvarar vi nu trädgårdsmöblernas dynor.


Allt det här har gjort att vi fått bättre plats i plantbords-skjulet där trädgårdsredskap och dynor tidigare trängdes med krukor och jordpåsar.


Vi är jätte-nöjda med vårt nya skjul-tillskott. Jag målade också om garage-dörren och växthuset (t.v.) så allt kring garaget nu har samma blå ton.





Många rosor blommar fortsatt vidare. Till exempel Elmshorn, American Pillar, Minnehaha, med flera....
Två rosor har börjat sin andra blomning efter några veckors viloperiod.




Rose de Recht och....


... Stanwell Perpetual.


Rosa glauca har börjat producera nypon i stället. Visst är även de vackra att se på....











Blåklocks-klematis
- Clematis
heracleifolia-
blommar sist av
klematisarna.
Vacker, tycker jag,
med sitt speciella
växtsätt....

12 kommentarer:

  1. Så bra att vedskjulet blev lyckat! Och extra plats till förvaring blir man alltid glad över.
    Kul idé med spetsgardinerna - och så kom de till användning.
    kram

    SvaraRadera
  2. "Himla"snygg blå färg! Och visst är klematisen fin!
    Kul ídé med spetsgardinerna!

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  3. Så fint det blev i sovrummet med både gardinerna och fotona.
    Vedskjul är bra att ha. Vårt är knappt värt namnet och jag är rädd att vi får hämta veden på åkern en dag när väggarna gett vika.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Läckert det blev i sovrummet! Ni är som vanligt mycket flinka! Så snyggt skjulet har blivit. Grattis!

    SvaraRadera
  5. Så fin det blev både ute och inne!
    Det måste vara skönt att få ordning och få bättre plats till att kunna stå och fixa med plantorna.

    Kram Mari i Marieholm

    SvaraRadera
  6. Kul med lite projekt, jag gillar spetsgardiner, ska också fixa lite tavlor i sovrummet.

    SvaraRadera
  7. Vad bra ert sommar projekt vart. Vad bra att så gamla spetsar kom till användning igen.//Britt

    SvaraRadera
  8. Vad roligt att du trillade in hos mej så hittade jag dej också...:O) Garden freak låter kul. Kanske man kan få tips så småningom med vår garden också, som just nu inte är någon garden men som skall bli... Ha det bra!

    SvaraRadera
  9. Kul med före och efterbilder på skjulet det blev verkligen fint, jag brukar gå fram hårt och skapar ordning och reda men efter ett tag faller det =)

    SvaraRadera
  10. Vad ni har varit flitiga!
    Vad kul att ha så gamla spetsgardiner, och att de kom till användning.
    Vedskjulet blev jättebra, härligt med så mycket förvaringsmöjligheter.
    Skönt att få mer plats vid planteringsbordet kan jag tänka. Det är så snyggt med vitt och blått
    kram Lily

    SvaraRadera
  11. Vad fint. Gulligt över sängen blev det också.:-) Kramis

    SvaraRadera
  12. Vad gulligt av svärmor att ge dig de fina gardinerna! Kul att ha och jättefint blev det!
    Ha det gott!
    kram
    nina

    SvaraRadera