Våra Växter

Våra Växter
Klicka på bilden så kommer du till våra växtlistor - med bilder!

01 juni 2009

Hänryckning!


Hänryckningens tid! Ja, för nog har vi väl saligt njutit lite till mans denna underbara pingsthelg med sitt ljuvliga väder?!
Såklart har vi - som väl de flesta- varit ute i trädgården! Rensat, klippt, njutit & fotograferat. På pingstaftonen hade vi grillfest här hos oss & det gick att sitta ute till sena natten! Härligt!
"Tekannan" på bilden är en vattenkanna- gåva från dottern härförleden. Den präktiga jätte-buketten med liljekonvaljer på bilden kom med några av pingstaftonens gäster. Det gjorde också den gulliga anteckningsboken & .... nagelborsten!
I helgen fick stryka-på- bilden från Prästbostället plats på ett fint gammalt örngott med spets & broderi...
Helgens bildskörd från trädgården. Klicka gärna upp bilderna till större storlek. :
Första rosorna att gå i blom är en vit vresros & den rosa pimpinellifolian 'Stanwell Perpetual'.
Mängder av nya nävor slår nu ut. Översta raden: Kronnäva- Geranium x oxianum 'Claridge Druce', en liten "vy" med G. macrorrhizum & G. pyrenaicum blandat, sen en G. versicolor-hybrid & så en Jordnäva- Geranium x cinerum subcaulescens. Rad två: Flocknäva- G. macrorrhizum, Blanknäva- G. nodosum. Undre raden: Spansknäva - G. endressii & Pricknäva - G. maculatum 'Chatto'. Den större bilden till höger: G. phaeum Alba tillsammans med rödbladig Lysing - Lysimachia ciliata 'Firecracker'.
Strandiris...

Blågull (Jakobs stege) gillar jag & har rätt många sorter. Här rosa Rosenblågull - Polemonium carneum & ett namnlöst Blågull med vacker "blom-klunga"....

För-gät-mig-ej i blom överallt i trädgården . De får sprida sig fritt för det är så kort de visar sig. Jag tycker att de blå "mattorna" är ljuvliga!

Den stod länge i knopp - men nu har äntligen de röda pionerna slagit ut!

Två Orientalvallmo. Den vita och svarta heter Papaver orientale 'Perrys White', den tomatröda har jag inget namn på....
Anagramsbräcka - Tellima grandiflorium....

Syrenen 'Beauty of Moscoa' - nu fullt utslagen - fyller halva trädgården med väldoft!

Hostornas blad börjar fylla skuggrabatterna. Dom är ju faktiskt vackraste delen av växten. Här 'Francis Williams' blågröna blad, 'Golden Tiaras' guldkantade och en sort utan namn med vitkantade blad....

I trädgårdslandet.....
... och i växthuset fortsätter det att "knak-växa". Den här gurkplantan har redan sju gurkor på gång!

Visst har björnhallon-busken gulliga blommor?!

Näppeligen något fan av "tomte-trädgårdskonst". Pytte-lilla trädgårdstomten fick jag av dottern för nå´t år sen

på ploj. Tycker inte ni också att han är rätt söt där han diskret kikar fram bland kryddväxterna på altanen? Nu fylls altanen också alltmer med krukor....
Pustar & suckar ni om jag kommer dragandes med ännu några aklejor?!;-) Jag kunde bara inte låta bli! Aklejor är sååååå ljuvliga!
Ha en härlig måndag!

12 kommentarer:

  1. Så härligt med en trädgårds-up-to-date-rapport, låt det bli sommarlov snart så vi får tid att träffas!!!! :o)
    Kramar Lydia

    SvaraRadera
  2. Jaa visst är det en härlig tid. 7 gurkor på gång redan?? Ojoj, här har jag inte ens fått gurkfröerna i jorden... de har glömts bort och nu vet jag inte om det är för sent.

    Ha en härlig vecka!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  3. OK, Nina, du har lyckats - jag ger mig! Nävor har mer och mer tagit över mitt huvud och den vita med mönster var något av det ljuvligaste! DEN vill jag haaa!
    Förstår att moskva doftar på med en sådan blomning.
    Ha en go´vecka!
    Nu är det snart mer ledig tid!!!!
    kram
    Ann

    SvaraRadera
  4. oj vilken härlig blomning det är hos dig, så många vackra blommor, fantastiskt vackert!

    SvaraRadera
  5. Härliga Bilder som vanligt!
    Nu ligger vi långt efter här igen. Bara brunnävan och G. pyrenaicum (det hemska ogräset) blommar här. Irisarna börjar få knopp dock :-)
    Christer.

    SvaraRadera
  6. vilka ljuvliga bilder du har lagt in.vilken fina gåvor du har fått.=0)
    Vi ses snart. kram Birgitta

    SvaraRadera
  7. Mysiga bilder du visar! Och jag måste erkänna; min trädgård härbärgerar två trädgårdstomtar!!! Båda är sonens.... Jag har varit mycket motståndare till trädgårdstomtar, men ur en barnaspekt är ju faktiskt trädgårdstomten väldigt fantasieggande. Och de är faktistk väldigt söta där de står!
    Växthusmadam

    SvaraRadera
  8. Orientvallmo och funkior tillhör även mina favvoperenner. Fina bilder du visar Nina!/Anja

    SvaraRadera
  9. Oj oj vilka underbara bilder från ljuvlig helg! Som vanligt ligger din trädgård före min. Nu får vi regn efter all skön sol så nu slår det kanske ut här också.
    Skippade blåregnsträffen hos Kenneth för det blir så väldigt varmt hos honom.

    SvaraRadera
  10. En härlig blogg jag fann när jag letade efter en blomma jag nyss funnit i trädgården. Rosensmultron. Fin blogg du har.

    SvaraRadera
  11. Oj,oj,oj nu ligger jag efter så det står härliga till :D har bara prioriterat målningen av huset..underbara bilder som vanligt och du får visa hur mycket som helst...jag bara njuter..

    Ha en riktigt skön kväll/Anne

    SvaraRadera
  12. Tänk att sommaren är här nu!!
    Skönt och ljuvligt med allt som blommar.
    Blir imponerad av alla dina fina blommor!!! Nävorna är en favorit. Den söta rosa med fina strecken var helt sagolik!

    SvaraRadera