Våra Växter

Våra Växter
Klicka på bilden så kommer du till våra växtlistor - med bilder!

18 juni 2009

Utlottning, Bildfrossa & Härliga fynd

Jag är lycklig som ett barn på julaftonen!! Nu är jag åter ägare till en fungerande kamera ! Hurra!
Håll i er - det här blir ett långt inlägg! Och bildfrossa!;-)

Men först lite om mitt inköp - flera har frågat...
Det blev nyinköp. Jag vill ha en liten kamera som jag alltid kan ha nära till hands - inte minst ute bland blommorna! Därför valde jag fortsatt en kompaktkamera. Det blev samma kamera som tidigare - fast i modernare tappning o nu med starkt utvecklad teknik. Jag var så nöjd med min "gamla" Ixus (... så länge den funkade...;-)...) . När jag läst runt på nätet, tagit del av tekniska data o jämfört med de behov jag har av en kamera och de krav jag ställer insåg jag att det bästa var att välja en ny Canon Ixus - denna gång en Canon Ixus 95 IS. Bland kompaktkamerorna får Ixus bra värden överlag i test. Hittade den också till ett bra "kampanjpris". Tekniskt mycket bättre än min "gamla" - men nästan tre tusen kronor billigare än jag betalade då!....
Ett stor plus är ju också att jag känner till funktionerna från tidigare. Måste tillägga att jag har inte hunnit ställa in allt på den nya. Så de här första bilderna blir inte de allra bästa när det gäller ljus o  färg bland annat. Hoppas ni har överseende med det...

Oj vad mycket som hänt i vår trädgård - med mera!- sen jag sist var här! Och massor händer hela tiden. Men jag ska i alla fall försöka mig på en liten resumé av en del...
Utlottningen kommer i slutet av inlägget!

Klicka gärna upp bilderna - ger dem bättre rättvisa!
Nu är äääääntligen nytt staket på gång! Maken arbetar frenetiskt!;-) Vi har valt enklast tänkbara. Tryckimpregnerat- två plankor brett. Jag är salig över att äntligen ha fått bort det halvruttna vita!

En del saker är ovanligt sena i år- har ni också märkt det? Beror väl på väderleken.
Men nu har Luktpionerna äntligen börjat att slå ut. Doftar ljuvligt från alla håll i trädgården! Många fler sorter är på gång!....

Det exploderar av Rosor och Nävor!
Här ett collage av en del av rosorna i blom...:
Övre raden: Rosa nitida (Dockros), Maxima och Rose de Rescht.
Nedre raden: Nevada, Maidens Blush, Signe Relander och Rosa glauca (Daggros)....



Nästa Roscollage :
Pink Grootendorst i mitten (Nejlikros). Flankeras på toppen av två olika vita rugosor och nedtill av Dubbel Kanelros - Rosa majalis 'Foecundissima' och Rosarium Uetersen.....

Nävecollage:
Övre raden: Geranium sanguineum Striatum, Geranium x cantabrigiense 'St Ola', Geranium magnificum och Geranium maccrorhizum Alba.
Nedre raden: Geranium psilostemon, Geranium x oxianum 'Orion' och Geranium phaeum Alba....

Geranium sanguineum Alba....

Nu blommar även denna vita Tremastarblomma i vår trädgård - Tradescantia x hybrida Bilberry Ice. (Och ja, Helen J; den andra vita som jag visade förra veckan är nog mycket riktigt en T. andersoniana Osprey....).....

Vacker lila Iris som jag tyvärr inte vet namnet på....

De rosa malvorna har satt fart. Myskmalva - Malva moschata....

Gul lejonsvans / Pagodblad - Phlomis russeliana....

Ständigt dyker växter upp i våra rabatter som jag missat att föra in på växtlistorna! (te.x fådda vid växtbyten som jag inte hunnit få med uppgifter på). Den här rödbladiga stod det inget om i listan. Kände så väl igen blommorna - men fick fundera länge, länge innan jag till slut kom på vad det är: en Clematis recta Purpurea!

Mer rödbladigt i blom: Djävulsbusken / Rödbladig smällspirea - Physocarpus opulifolius Diabolo.

Många orientalvallmo i blom ännu. Här: Papaver orientale Karine....

Praktveronikan - Veronica teucrium - lyser knallblå ....

Ok- stark i färg - men just Brinnande Kärlek/Studentnejlika - Lychnis chalcedonia - gillar jag ändå....

I växthuset (vinkastet!;-)...) blir det allt grönare. Första gurkan redan uppäten!...

Vän från Örebro på besök gav fint paket. Halvt på ploj, halvt på allvar hade hon plockat ihop en kartong full med små mini-saker från loppisar. Inom områden hon vet att jag vurmar för. Grisar, änglar (en ängel som läser!= mitt bokintresse kom med också!;-)...), små "koppar" för sådd, en välluktande fransk tvål (från ett av deras många besök i Frankrike)... Jag älskar såna gåvor! Små grejor med lite humor, mycket hjärta o valda med tanke bakom varje grej!!! Tack söta vännen I - för jag vet ju att du ofta läser min blog även om du inte ger kommentar!;-)

Den här piedestalen fick vi från kollega som vindsstädade förra veckan. Hennes far har en gång tillverkat den. Gediget hantverk.... men träfärgad. Jag målade den vit. Blev extra fin på plats tycker jag - med en kruka Hoya på topp o  gammelmorfars tobaksburk på nedre hyllan.....

Blog-handlat har jag gjort- både i Växthusmadams Nätbutik...
... och hos Annalunda Ting. Så glad jag är för mina varor! Åh, vad de sakerna ska glädja länge!! På olika sätt!! Ni kommer nog att få se dem snart igen- i användning o  "miljö"!....

Den fina "tack-för-beställningen-hälsningen" inslagen i spets från Annalunda Ting står som prydnad i vårt badrumsfönster!

Ni bara mååååste gå in i deras butiker o kolla! Jag är säker på att ni också hittar något ni vill ha där!

Jag har själv varit på ett par loppisar....
Hittade den här fina, vita skålen/krukan, böckerna "Greven av Monte Christo" - i tre delar- av Alexander Dumas och "Nina (!!...;-)...) ...." av Fredrika Bremer i gammal, vacker utgåva. Köpte också ett fint hemvävt lakan i linväv med vacker spets. Lakanet ska bli gardin. Eller så syr jag något annat av det.....

Den här underbara musikboken kunde jag förstås inte motstå!;-)....: - "Normalsångbok för svenska skolor". Boken innehåller allt säger allt om musiklära. Den avdelningen avslutas med "Fanesång"!...;-) Del två av boken innehåller körsånger - allt från en-, två-, och tre-stämmiga till fyrstämmiga! Jag undrar om det ens 1907 fanns någon enda elev som orkade med - eller ens hade chans att hinna - ta del av det innehålletl under sina sex skolår?!;-)

Från loppisar kommer också de flesta av vinsterna i min utlottning. Inga lyxiga vinster. Jag har valt ut saker som jag själv gillar - och som jag hoppas att många andra av er också gör!

Pris ett: Hemvävd, broderad kökshandduk o en liten rostavla som jag pysslat samman med vitmålad ram o spets ....

Pris två: Fin tallrik för väggen- med engelskt trädgårdsmotiv. Fröpåse med Fairy-motiv o  frö till ljuva violer ingår också i andrapriset....

Pris tre: Fat med blommotiv - hel och fin men lite vackert shabby.... Kanske för potpurrier av torkade blomblad?.... Jag är säker på att du finner något fint sätt att använda det!
Vill du delta?
1. Skriv en kommentar till det här inlägget - en lott.
2. Länka till tävlingen - en lott till.
Dragning blir det den 29 juni.
Ha en riktigt härlig Midsommarhelg!

23 kommentarer:

  1. Grattis till ny Ixus, jag är också nöjd, inbyggd skakfunktion också, nästan alla bilder blir fina. Som dessa. Trevlig midsommar!

    SvaraRadera
  2. P.S.
    Mina initialer var H.H. innan jag gifte mej :)

    SvaraRadera
  3. Grattis till nya kameran!
    Vilken underbar trädgård ni har! Så mycket som blommar så vackert! Härliga gåvor, inköp och tävling. Vill naturligtvis vara med i din utlottning.
    Hoppas ni får en underbar midsommar!
    kram vännen!
    nina

    SvaraRadera
  4. Oj, det var mycket fint på en gång! Ha en bra midsommar

    SvaraRadera
  5. Hej Nina!
    Grattis till nya kameran - förstår hur glad du är! Och det syns verkligen på alla ljuvliga blom-bilder! Njut nu av fägringen där hemma!
    Glad midsommar!
    Katarina

    SvaraRadera
  6. Åh..nu har jag haft bildfrossa..härliga bilder och med en ny kamera, minsann :D
    Jag måste komma iväg och titta på en ny jag med, men det är ju det där med det tekniska som inte är min starkaste sida, då är det lättare att hålla fast vid en som man åtminstone kan ta bilder med..

    Sen vill jag naturligtvis vara med på din fina utlottning och länkar från bloggen..

    Ha en riktigt trevlig midsommar Kram Anne

    SvaraRadera
  7. Trevligt att du är tillbaka - även om jag läser mindre bloggar nu än i vintras har jag ändå hunnit sakna dig.. =). Jag förstår precis din lycka över att vara med kamera igen. Jag var av med min i två veckor, och det var förskräckligt. Tänk så mycket blomning man inte hann dokumentera! Och sen när man fick kamera igen blev det rena frosseriet... För att inte råka ut för det igen gick jag och köpte en till, så nu har jag två =).
    Jag är naturligtvis gärna med i utlottningen även om jag aldrig vinner något. Länkar förstås till dig!
    Ha en trevlig midsommar!
    /Helen

    SvaraRadera
  8. Grattis till nya kameran. Har själv en Canon och är mycket nöjd. Tycker dina bilder är alldeles utmärkta.
    Jo visst är en del senare i år men du ligger naturligtvis före Stocholm. Äntligen ska det bli sol och värme så då kommer väl allt att slå ut.
    Hoppas att du fått njuta av en fin midsommar!

    SvaraRadera
  9. Roligt med en ny kamera! Och visst är det konstigt att de blir billigare samtidigt som de blir mer tekniskt avancerade. Men det är ju bara att tacka och ta emot.
    Piedestalen är väldigt vacker!
    Kramar från Poppins

    SvaraRadera
  10. Haha...Du är ju rolig alltså. Jo, det var en gris som säkert föreställde mig. Hon kallar mig för svin ibland, förstår du... när jag sägger Koblaja.;-) Kramis

    SvaraRadera
  11. Grattis till nya kameran!
    Många fina blommor har du lyckats fånga oxå:) Ni ser ut att ha en härlig trädgård. Erat nya staket ser mer lätt målat ut, vilket alltid är skönt när det är dags för sånt:)
    Clematis purpurean börjar blomma hos mig också. Beställde den från odla.nu förra året.
    Ha det gott och lycka till med kameran!

    SvaraRadera
  12. Åh, vad skönt att du fått en kamera :D Så mycket fint hemma hos dig/er.
    Vill gärna vara med i din fina utlottning! Länkar...
    Ha de gott
    Kram Lily

    SvaraRadera
  13. Jamen en blogg md rosor...precis vad VIOLAN gillar och vilken tur att man kommer i rätt tid då till utlottningen och den vill jag så klart vara med i...hittade till dig hos en annan bloggar..länkar så det blir flera vinstchanser, ha en härlig dag i sommarvärmen...idag är det inte rosor på bloggen utan mina vallmo...kram

    SvaraRadera
  14. Oj, detta inlägget höll jag på att missa, fy skäms! ;o)
    Nu har jag iallafall länkat och anmäler mig förstås till utlottningen, jag hoppas på det fina fatat! ;o)
    Ha det så jättebra nu i värmen,
    kram Lydia

    SvaraRadera
  15. Hej goa Nina!

    Så roligt att du tyckte om sakerna i din leverans från Annalunda! Vilka härliga foton på en massa ljuvliga blomster. Att bli med kamera igen efter att ha varit utan är verkligen en fröjd... inte minst för oss som läser och njuter av din blogg! Såklart vill jag vara med i din utlottning och länkar självklart!

    Jättekram Annie

    SvaraRadera
  16. Häpp, det var nära jag missade detta.

    SvaraRadera
  17. Oj, vad många härliga bilder! Själv är jag värdelös på att ta fram kameran men tänker alltid att jag ska bli bättre på det... Få se om det går.

    Tar gärna två lotter i din fina utlottning och har länkat i min tävlingsblogg:

    http://evamar.blogg.se/2009/june/tre-vinster-29-juni.html

    SvaraRadera
  18. Vill gärna vara med . Jag har länkat. Fin o trevlig blogg du har. Lena/isis

    http://isklockan.tradgardsblogg.se/

    SvaraRadera
  19. Grattis till den nya kameran! Jag vill också vara med i din utlottning! Jag länkar med bild från min blogg! Ha en skön helg! Märta

    SvaraRadera
  20. Roligt och spännande att lära sig en ny kamera :=) De är hemskt att vara utan, tänk att man kan bli så beroende av att fota ...
    Ser att det är tävling på gång…klart vi vill hänga med…länkar
    Kramiz//kullervilla

    SvaraRadera
  21. Vilken härlig trädgård du har. Vill naturligtvis vara med i din tävling loppisfantast som jag är. Har länkat till din tävling från min blogg. Hej från Zazza

    SvaraRadera
  22. Så kul att komma in på din fina blogg, såna fina foto du tagit på blommorna. Jag älskar blommor och att ta foto.
    Dock har jag inte någon sån bra kamera som du, förstår mig inte på dem och hur man ska kunna köpa en bra och hur priserna är.

    Sen vill jag vara med i din tävling förstås. Jag länkar i min blogg.
    Kram

    SvaraRadera
  23. Hi,

    I begin on internet with a directory

    SvaraRadera