Våra Växter

Våra Växter
Klicka på bilden så kommer du till våra växtlistor - med bilder!

18 augusti 2013

Bokomani och dagliljenamn



Alla som känner mig vet att jag är bokoman!;-)
Tyvärr ledde min sjukdom till 
att jag inte längre kan läsa långa böcker 
i svartskrift längre.
Men det finns ju ljudböcker!! 
Så jag läser lika mycket som tidigare!! 
Minst en bok per vecka! 
Måste alltid ha någon på gång!
Och så har det varit i så där
femtifem år eller liknande.....;-)

Vårt hem är fyllt av böcker!
Vi har bokhyllor i alla rum
- utom badrum och kök! (Men i matrummet!;-)...)

Trots att  vi har så många hyllor 
råder ständig platsbrist!
Nya böcker kommer ständigt till!

Numera inköper jag inte så många romaner 
i svartskrift.
Men vi har många från tidigare.
Och vi har väldigt svårt 
att göra oss av med böcker!!

Idag köper jag mest antikvariska böcker.
Riktigt gamla. 
Som jag köper av kuriosa-skäl.... så att säga....

Faktaböcker köper jag också. 
Både nya och antikvariska....
Böcker man kan sitta och bläddra i.
Hämta info och kunskap ifrån.
Utan att sträckläsa..... 
Om ni förstår vad jag menar....

Idag har vi varit hos vänner på Österlen.
Och med dem besäkte vi 
Boktältet
vid Lödderups Strandbad.
Det var sommarens sista dag för den kommersen.
Böckerna såldes därför ut med 50 % rabatt!
Och jag köpte en hög!;-)

En bok om Japan- ett land som alltid fascinerat mig.
En bok om asiatisk livsstil- inredning.
En bok om Lunds Botaniska Trädgård..
En barnbok av Zacharias Topelius utg. 1943.
Med illustrationer 
av olika finska och svenska
konstnärer.

'Fridas bok' av Birger Sjöberg
och en minnessamling Dan Anderssons verk
 i äldre utfgåvor.
('båda  utg. 1930)  

'Nalle Lufs' av Gösta Knutsson (utg. 1949)
Och så en Agatha Christie som tidgare gått mig förbi....
(

Därtill tre faktaböcker 
som äldre sonsonen ska få i julklapp.

Och några äldre tidningar.
- Lektyr (långt före den blev sk. "herrtidning"...;-)....)
och ett ex Damernas värld från 1941.
Baksidans (och insidans) annons (-er) 
var värt priset (5 kr) bara de!!;-)
 Kolla in bilden på 
mönstren från 'Tuppens Flanell'!

Jag har ju visat många dagliljor på sistone.
Några var jag osäker på namn
då jag skrev.

Nu kanske jag bidra med lite mer klarhet:
De rent rosa vi har är sorterna 
French Porcelain, Damask och Little Wine Cup.

Den vackra, lite "rufsiga" som jag visade i förra inlägget 
heter något så passande som 
Hemerocallis 'You Angel You'!!
Jag fick den av Eva Sandstedt
när hon var här på besök...


Än finns det 
många fina dagar 
att njuta!!

3 kommentarer:

  1. för närsynta mej är det tvärtom;
    ser bättre på gamla dagar...

    SvaraRadera
  2. Vi har lite böcker även i köket :)

    SvaraRadera
  3. Hej, hej Nina!
    Jag som har träffat dig på 'riktigska' vet att du är en beläst kvinna! Att du gillar dagliljor skyller jag på Anette;)))!/Anja

    SvaraRadera