Våra Växter

Våra Växter
Klicka på bilden så kommer du till våra växtlistor - med bilder!

01 augusti 2013

Utflykt, regnjubel, helig ört och lite ögonfröjd

Häromdagen gjorde jag och en väninna 
en utflykt 
på Österlen och i centrala Skåne.
Mer om det senare i inlägget....
Först lite ögonfröjd här hemmavid.....


Oj så torrt här har varit!

Inte trodde jag att jag skulle 
önska regndagar!
Men nu behövdes det verkligen regn!
Och nu har vi fått det- tack och lov.
Rosen Uetersen 
(och en hel del fler rosor och perenner)
har ändå klarat sig gott 
under torrperioden.....

Dagliljan "French Porcelaine".....
Clematis Madame de Bouchard...



Järnört - Verbena off.
Ofta svår-fotograferad.
Men klickar du upp den här bilden
syns den bra.

Järnörten ansågs förr 
vara bra
mot både det ena och och det andra.

Den ansågs som en helig ört
i många kulturer.
Här (bland annat) kan man läsa mer:
Verbena officianlis ......

  
Vår utflykt
startade vi i 
Klintas fina örtagårdar.


Väninnan älskar gungor
och drogs genast till dem!;-)

Vi fortsatte sen till
som ligger strax intill. 

Underbar miljö!
Både byggnader, park, utställningar, mm

När vi var där soundcheckade 
förresten
Kim Larsen!;-)
Det bjuds ofta 
musik
i den vackra miljön......



Den här rosen  (el. är det också en klematis??)
var helt uttorkad.
Men den hade så vacker färgton.
Samma som den klematis 
den samsades med 
på klätterbågen.

Om någon kan ge den (dem?) namn
blir jag väldigt glad!......
Det finns så många 
vackra detaljer
runt om i den vackra miljön!
Handtag...
Grindar......
Stallets (?)  tegel.... 

Grinden till höger 
leder in till  
örtagården.....

 
Två utställningar pågår på slottet:

Märta Måås-Fjettersöm - underbara mattor.
Ulrica Hydman-Vallien- akvareller och konstglas..


Nästa dag såg vi 
konsthantverk 
och gick på loppis
Österlen.
Men den dagen 
missade jag att fotografera!.....

Från båda turerna följde förstås
fynd och vackra ting med hem!;-)
Kolla in den underbara gamla  
skärbrädan 
i porslin 
med rosmotiv!

Det randiga tyget th 
är en liten jacka 
som jag köpte till minsta barnbarnet
på loppis.....

Jag fyndade också 
en fin fruktlåda i trä!

 Det är skönt med semester!

5 kommentarer:

  1. Önskar att jag kunde ta ledigt från trädgården ett par sommarveckor och kajka runt på Österlen! Där finns många fantastiska trädgårdar och spännande miljöer. Men jag lär nog få nöja mig med en smnabbvisit per sommar även fortsättningen...
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. Vilka spännande ställen ni besökte! Tack för att du delar med dig. Skärbrädan är ju helt underbar! Förstår att du var tvungen att ta med den hem....blir riktigt avis...suck!!!
    Kramis/Randi

    SvaraRadera
  3. Det är roligt med små utflykter och upptäcka nya saker. Också roligt att få med sig fina saker hem!
    kramar från Poppins

    SvaraRadera