Våra Växter

Våra Växter
Klicka på bilden så kommer du till våra växtlistor - med bilder!

09 januari 2007

Mörkret flyr, sånerver vaknar!

Jag är inte precis ensam om att hata det nordiska vintermörkret (och snön!), jag vet. Men jag upplever mörkertiden värre för vart år! När vi bodde i stan tänkte vi inte mycket på det för i stan blir det aldrig riktigt svart. Men det kan jag garantera att det blir på landsbygden! En helsvart vägg utanför vårt köksfönster är inte särskilt kul vy att titta på när man sitter vid matbordet morgnar och kvällar . Vi försöker att mildra effekten med ljusnät mellan altanstolparna men det är ändå kolsvart runtomkring det.


Men så äntligen märks det nu hur ljuset börjar komma tillbaka! Himmel vad energin stiger! Nu går det bara framåt- mot ljusare tider och längre dagar! Härligt!

Nu börjar det klia i så-och planterings-nerverna också! Igår beställde jag ett tjugotal frösorter från Impecta. Jag har provat flera men beställer ändå mest & helst från Impecta bland de svenska fröfirmorna- både för blom- och grönsaks-frö . Tio till av deras påsar plus lite egna inplockade fröer ligger här och väntar från tidigare så frö saknar jag inte! Men det hindrar ju inte att man kan vilja byta fröer också!;-) Om några veckor planerar ett antal av oss Skåne-trädgårds-freakar att träffas för fröbyte....

På tal om svenska fröfirmor:
Örtagården bör du besöka också om du gillar att så chilliplantor- de har massor med intressanta sorter!


I år tänkte jag inte göra någon fröbeställning till utlandet. Annars har jag många favoriter där också- främst i England. Här ett axplock länkar till några engelska fröfirmor jag gillar:


Chiltern Seeds - inte minst kul att läsa deras växtbeskrivningar!
Secret Seeds - man vill ha allt!
Thompson och Morgan - har massor av intressanta växter även om de inte har de allra raraste ....

Här några av mina favoriter bland svenska plantskolor
- antingen att besöka irl eller att beställa från på nätet:
Blomstergården, Uddevalla
Åbergs, Öja (utanför Ystad)
Horsabäck Perenner, mellan Laholm och Örkelljunga
Tuijas växter utanför Kyrkhult, Blekinge - har t.ex. växter från Dan Heims....
Bohus Perenner - bl.a. många sorter Hosta....
Plantmarknaden, Lindesberg
Zetas, Stockholm
Trädgårdshuset, Stockholm

1 kommentar:

  1. Hej!

    Fin blogg detta :)

    Vill bara säga att länkningen till vår nya sajt www.tradgardshuset.com är lite fel.

    Välkommen hit och tack för att du tipsar om oss!

    SvaraRadera