Våra Växter

Våra Växter
Klicka på bilden så kommer du till våra växtlistor - med bilder!

03 september 2007

Boksommar

Lite trädgårdsarbete. Och sen en paus i skuggan med en bok. Det är kalasrecept för en underbar sommar!! Nu har ju inte denna sommar varit särskilt "friendly" när det gäller trädgårdsvistelse. Man har mest fått skynda ut och sköta det nödvändigaste mellan de många regnskurarna. Men böcker har jag hunnit ägna mig åt desto mer! Jag gillar att bryta av "tyngre" läsning med en eller annan deckare. Och många så´na har det blivit. Bl.a. Nessers "En helt annan historia", Läckbergs "Tyskungen" och just nu läser jag Karin Wahlbergs "Tröstaren". Alla småtrevlig läsning men författarna spelar ju inte i riktigt samma divisioner. Nesser är helt klart klass 1, Wahlberg klass 2 medan Läckberg befinner sig i lägre division både språkligt och intrigmässigt. Men som sagt, deckare är ändå oftast småtrevlig läsning. Tänk att man kan tänka så om både deckarläsning och deckarserier på TV som "Morden i Midsommer"!;-)........
Jag hade inte tänkt räkna upp alla böcker jag plöjt denna sommar. Men två riktiga pärlor måste jag bara nämna: "Den trettonde historien" av Diane Setterfield och "Jane Eyre" av Bronté. Den ena skriven nu och den andra i början av 1800-talet. Ändå har de mycket gemensamt. Båda är underbara och spännande berättelser där man kommer personerna så otroligt nära in på livet. Och i båda är språket också lysande!!! Bronté är ju inte klassiker för inte. Men Setterfield kommer jag helt klart också att följa i hennes fortsatta författarkarriär. (Detta är hennes första roman). Det är i alla fall en fröjd att läsa dem båda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar