Våra Växter

Våra Växter
Klicka på bilden så kommer du till våra växtlistor - med bilder!

05 mars 2008

Blomälvor

Jag är nästan helt återställd efter luftvägsperserna & har börjat jobba igen. Extra energiskjuts gav en liten trevlig krya-på-dig-hälsning från en vän i veckan. Med i brevet låg de här söta fairy-bilderna.

Jag älskar Cicely Mary Barkers garden fairies.
Det började med att jag för många, många år sen fick de här små tavlorna av min svärmor. Hon hade en gång fått dem av "Fröken Maria Kjellmark"- legendarisk pionjär för kinder garten-verksamhet. M.K. startade barnträdgård och seminarium i Örebro 1902 som en av de första i landet. (det vi idag kallar förskola resp förskollärareutbildning) och var verksam i stort sett fram till sin död 1942. Min svärmor utbildade sig där som väldigt ung och arbetade också vid Kjellmarks barnträdgård. Hon kom att stå sin lärare nära och har en del minnessaker efter henne. Bland dem de små tavlorna som jag sen fick och som suttit på vår vägg sen dess.
Jag tyckte bilderna var söta och har blivit allt mer förtjusta i dem under årens lopp. Men jag visste inget om vem som hade gjort dem och varför. Det har jag lärt mig senare- på olika håll.

Här finns några websidor som berättar mer om Cicely Mary Barker och bilder:

Hennes böcker nytrycks ständigt & finns i mängder av varianter.
(På en del håll blir det lite väl sockersöta beskrivningar & presentation av Barker för att riktigt falla mig i smaken. Man får sålla!;-)...) Jag köpte denna i London. Här finns de flesta av hennes blomälvor med. Och de underbara verser som är skrivna för varje älva. Barker ville med verserna & bilderna ge små engelska barn kunskap om skogens och trädgårdens växter. Hon kan väl liknas lite vid vår egen Elsa Beskow.


Mobilen har jag köpt i butiken på Botan i Göteborg.

1 kommentar:

  1. Ja, visst är de bedårande. För några år sen kunde man ju köpa små figuriner också, men de har jag inte sett på länge. Skulle vilja ha dem i krukor i mitt Glädjehus. Du kanske vet var man hittar dem?
    Tack söta du för alla gulliga kommentarer och omtanke du givit mig. Värmer så gott!
    Kramar Randi

    SvaraRadera