Våra Växter

Våra Växter
Klicka på bilden så kommer du till våra växtlistor - med bilder!

01 mars 2008

Bokrea, luftvägar & vårblommor

Årets bokreafynd! "Flora- trädgårdsväxternas kulturhistoria" av Brent Elliott. Jag tyckte titeln lät intressant men visste inte så mycket om vare sig bok eller författare innan jag beställde. Åh vad jag blev glatt överraskad när jag packade upp den! Vilken bok!
Elliott är bibliotekarie och arkivarie hos RHS (Royal Horticulture Society). Boken är fylld med intressant hortikulturhistoria. Inte enbart om enstaka växter utan också om trädgårdsanläggning i stort. Dessutom illusteras växter och info av gamla, underbara bilder ur RHS Lindseybiblioteks rika arkiv.
Jag beställde också en bok om Iris. Jättebra grundinfo. Och för båda böckerna tillsammans betalade jag under hundralappen! Fantastiskt!
Böckerna kom som välkommen inspiration i veckan. Skrev om "tillfrisknandet" i förra inlägget men förkylningen vände o blev till både bihåle- och lung-inflammation. Isch. Nu hoppas jag verkligen att jag har rätt när jag säger att tillfrisknandet är på väg!;-)
Jag såg förresten att två av mina favoritförfattare också finns med på årets bokrea; Orphan Pamuk o Amos Oz. För de som inte läst något av dem vill jag rekommendera att passa på nu!...
Tog mig äntligen ut på en liten trädgårdsrunda med kameran igår bland vårblommorna jag stått o beundrat genom rutan de senaste veckorna.
En bild på en av Snödroppe-"dungarna" (Galanthus nivalis).
Och en bild på en av "medlemmarna" i Iris reticulata-"dungarna".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar