Våra Växter

Våra Växter
Klicka på bilden så kommer du till våra växtlistor - med bilder!

29 oktober 2008

Ljuvlig Höstdag

Tack för alla intresserade kommentarer om min kommande bok om Nils!
Några kanske blir sålda då?!;-)

Millan: Nu finns direktlänk till sidan om Nils i högerspalten!












Höst
i ros-dungen
har också sin charm...




....och när löven nu faller så får vi åter utsikt ut över Helegeån och ner mot byn där vi skymtar kyrkans torn...






Det var
en
härligt
solig höstdag här idag.
Tog en promenad efter Helgeån....

Naturen kring åar älskar jag. (Inte bara "vår", alltså...) Det är något så fantastiskt rogivande med en sakta flytande å, ljudet av fåglarnas skvalpande och tjatter, ljuset och å-sidornas växtlighet. Underbart vackert....



Inne mellan träden ligger en tjock matta av löv. Men jag blev lite fundersam när jag tittade mig runt på eklöven som tjockt täcker hela skogpartiet: varför sägs det vara så negativt med eklöv i trädgården? I naturen verkar det inte kväva växtligheten under. Antar att det väl är mindre ömtäliga växter i lövskogen och kanske just bara den typ av växter har överlevt som klarar av att täckas av eklöven?

Visst ser den här mossklädda stenen ut som en kvinna som ligger och sover? Det grå=ansiktet, det gröna = hennes kläder och huvudsjal... i min fantasi....;-)



Jag älskar stenmurar också. Och här i "vår" skog vid åkanten löper hundratals meter av vacker stenmur.


Plockade med mig lite från naturen & fixade till det ute på altanen. Härligt att ännu kunna sitta därute....








Det blev några "buketter" av det inplockade....














...och några udda
löv som nu ligger på tork.
Dom ska bli bordsdekor vid fredagens gästmiddag....


"Vår" gata- med ån till vänster....










...och vårt hus & trädgård...





Rensade spaljén. Komposten har nu fått ta hand om resterna av Ipomea & Lathyrus. Tyckte den halvt avklädda spaljén med komposthögen under var ett mysigt bildobjekt...







Härligt med lediga dagar!


Och i morgon blir jag väckt med frukost på sängen!

Hurra!;-)

6 kommentarer:

  1. Fina stämningsfulla bilder. Stenmurar är fint, höst är vackert på sitt sätt, speciellt i år. Jag behöver alla årstider, lite vintervila från trädgården, kram.

    SvaraRadera
  2. Dina inlägg Nina är alltid så positiva! Jag blir glad av att titta in här. Tror också att du måste vara en mycket trevlig bekantskap även live!

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  3. Vackra höstbilder du bjuder på idag. Visst är vackra höstdagar underbara!
    Tyvärr har vi rusk nu hos mig.

    SvaraRadera
  4. Så härliga höstbilder Nina, här är det mest rusk och regn idag. Men jag har fått något som verkligen livat upp min dag, se bild på min blogg! :o)
    Kram

    SvaraRadera
  5. Jag håller med om att din roshörna är snygg även på hösten!
    Tänk vilka fina omgivningar ni har.
    Det är sådant man inte ser när man är hos er. Då springer man ju med näsan i backen hela tiden, hihihihi.
    Så mycket det är som fortfarande blommar. Det är ju snart november ändå.
    Ett stort grattis till din fina vinst hos Anja.
    Ha en skön helg.

    Kram Mari i Marieholm

    SvaraRadera
  6. Ku och sse hur h östen ser ut hos dig. Stor trädgård du har. Tänk att det skulle bli poppis med gamla virkade grytlappar igen.
    Hoppas du hade en trevlig frukost på sängen. Det hade inte varit så dumt. Tror jag får visa den här bloggen för min man.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera