Våra Växter

Våra Växter
Klicka på bilden så kommer du till våra växtlistor - med bilder!

08 mars 2009

Perenner!

Tack för alla uppmuntrande kommentarer kring de två första inläggen i min lilla "mini-serie" om vår trädgård o vårt framväxande trädgårdsintresse! ("Vårt"= Jag startade.... men makens intresse växer också stadigt!;-)...)
Det låter också jättespännande att fler tänker sig en liknande om sina egna trädgårdar! Kommer jag att följa!!! Var så säkra!;-)
Rosorna är väl det som intresserat mest... har jag förstått!;-) Tack för flera härliga tips också! Jag lägger till dem på mina ros-önskelistor. Som redan är långa!!;-)

Rosor kan man bara äääääälska! Min pappa och jag brukade göra cykelrundor. Då stannade han här och där vid folks trädgårdar - även om han inte kände dem. För en liten pratstund om trädgård och odling! Jag ville inte stanna. Ville ju ha min pappa för mig själv!;-) Men visst var det roligt att se och höra "trädgårdspratet" och den glädje det gav både pappa och de han talade med- lyssna till trädgårdsentusiaster.
Inte sällan brukade pappas första fråga vara: "Var har ni rosorna?". Det kanske inte fanns en enda ros i trädgården. Men pappa menade med sin fråga ungefär: "Rosor är självklara i varje trädgård"!;-) Han menade verkligen inget illa med sin fråga och sa det så försiktigt och belevat. Nej, han ville helt enkelt påverka alla till den tanken - roskärlek. Få alla att se hur viktiga rosor är för en trädgårds liv!

Lite så känner jag också. Jag vill också gärna påverka folk att pröva rosodling. Har man en gång sett en ros slå ut i blom är man såld!;-) Och man kommer också att upptäcka hur mer levande trädgården blir/är när den har rosor!

Men en trädgård med bara en ros och inget annat vore nog rätt trist. Rosor behöver miljö runt sig för att riktigt komma till sin rätt. Jag tycker att det allra vackraste är när rosor är helt omfamnade av andra växter och enstaka rosblommor skönt sticker fram här och där. I vart fall behövs det många fler växter i en trädgård. Både direkt runt rosorna. Men också växter som ger liv åt delar av trädgården där rosor inte alls trivs - på skuggsidan.
Klicka gärna på bilderna -i alla tre inläggen -så kommer växterna mer till sin rätt!

Då kommer perenner in i bilden. För mig började det just med att skapa miljöer runt rosornas fötter. Så väcktes min vurm för nävor (latin: Geranium, danska: storkenaeb, eng.: Hardy Geranium). Det finns så otroligt många vackra nävor! Jag visar "bara" det här collaget av några av våra nävor. Den som vill ta reda på mer om våra nävor kan klicka här! :
Mina bloginlägg om nävor (bilder) eller här: Alla våra nävor (växtlista med bilder)

Två danska plantskolor med stort utbud nävor...:
Caroline Mathildestiens Planteskole (katalogsidan med nävor)
Staudefeen (katalogsidan med nävor)

...och några engelska:
Hardy Geraniums
Glendale
För några år sedan var det till Danmark och England man fick vända sig om man ville handla nävor. Numera har välsorterade svenska plantskolor också börjat att ta hem en hel del Geranium. Men fortfarande har firmor i Dk och Uk bredast utbud.
Här en sida att njuta av också. Bilder av nävor hos en riktig entusiast!: May-Britts Have

Jag gillar många slags perenner- många fler än nävor. I plantskolor, plantkataloger och frökataloger dras jag - förutom då till nävor... och till primulor o ; lökväxter (som jag inte tar upp här) ... - ... också gärna till de här :

Pioner- Paeonia. Bild i vinjetten och fler här: Vår växtlista - pioner

Aklejor - Aquilegia... Vår växtlista - aklejor

Klockor - Campanula.... Vår växtlista - klockor

Stockrosor -Alcea (bienn, alltså tvåårig)

Tremastarblommor - Tradescantia


Malvor, Lysimachia o Lychnis coronaria....








Vallmo - Papaver (särskilt perenna P. orientale)











Astrar, Anemoner, Phlox... men också andra "höstväxter". Det är lätt att "glömma" höst- och vår-växter när man först planerar att starta en ny trädgård....
Vår växtlista - Övr. perenner A-L
Vår växtlista - Övr. perenner M-W

Jag skulle aldrig ha ett stenparti! Sa jag förr. Jag trodde alpina växter var alldeles för kitsliga och nästan omöjliga att odla. Och - det ska också erkännas - jag var (är!) noll lockad av att klättra i alper för att hämta hem rara växter!;-)


Jag har varit medlem i RHS (eng. Royal Horticulture Society) i säkert femton år. Jag har alltid med stort intresse läst medlemstidningen, The Garden. Där beskrivs , informeras och debatteras det mesta inom hortikulturen. Men jag drog väldigt länge på om jag skulle bli medlem i svenska STA (Svenska Trädgårdsamatörerna) eller inte. Av det jag då såg lockade väldigt lite mig eller överensstämde med det jag vurmade för. Med åren har STA förändrats. Numera känns föreningen välkomnande för alla trädgårdsintresserde och innehållet i medlemstidningen är brett. Många av oss som först var tveksamma blev till slut medlemmar.


STA har varje år växtmarknader här och där i landet, lokalt och/eller i anslutning till Riksmötet. med mera. Försäljarna är entusiastiska medlemmar som säljer egna uppdragningar av intressanta växter. (Till fantastiska priser!) Och som talar för sin vara med kunnighet och stort intresse. Och kors i taket: Tack vare det har mitt intresse också väckts för alpiner! Vi har ett litet stenparti. Och jag vill ha ännu ett! Ett större! Så kan det gå när man möter entusiaster!;-)


Norrsidan av vårt hus var förr i stort sett bara en kal gräsplan där sonen spelade fotboll. (Fanns bara ett fönster att riskera där!;-)... Så när som på en Park-Rhododendron (Rhododendron catawabiense) och några hostor. Men när barnen flög ut och vi succesivt började utveckla övriga trädgården upplevde vi den kala ytan alltmer trist. Det var dessutom den allra största delen av vår tomt! Vad skulle vi göra åt den?! Här kunde väl inget växa?!


Men jag fick tips om eventuellt möjliga växter. Och jag läste också på i olika böcker. En första rabatt tog form. Och ännu en ny värld öppnade sig! Skuggväxter är underbara! Tåliga. Rikväxande.
Och där finns så många vackra blommor som trivs i skugga. Som Trillium, Tiarella och Sockblomma till exempel. Och roliga. Som Råttsvanskallan med sin små "champinjonliknande" blommor! För att inte tala om buskar som Rhododendron, Kalmia, Pieris med flera. Vi har nu fyra skuggrabatter! Vår växtlista - Skuggväxter.


Kryddväxter gillar jag också. Men liksom med lökväxter och Primulor får jag ta det en annan gång! De flesta av våra kryddväxter kommer vi förresten att flytta i sommar. Det är ett speciellt projekt vi planerar. Så det får ni höra mer om då...;-)


Krukväxter har jag både inomhus om vintern eller ute om sommaren. Men jag har inte så brinnande intresse för de flesta av dem. Fast det finns två sorter som verkligen tänder mig: Amaryllis och Pelargoner! Det är inte alltid jag lyckats med återblomning eller övervintring av dem alla. Därför kommer ständigt nya till. Vita Amaryllisar och Rosenknopspelargoner tänder mig allra mest så jag låter den här bilden få stå symbool för hela mitt Amaryllis- och Pelargon-intresse.


Om du undrar du över namn eller sort för någon av växterna är det bara att höra av sig- i kommentar här på blogen eller i mail (min mailadress finsn på vår hemsida; länk till höger)- !
Ha en bra måndag

16 kommentarer:

  1. Ååååååååhhhhh!!! Vilken blomsterprakt, vilken ögonfröjd. Här blir man ju galen av vårlängtan.

    Jag är mycket förtjust i din pappa-historia. "Var har ni rosorna?" Hahaha. Jag känner igen min egen far i det där. Inte just rosorna, men sättet. Jag ville också ha honom för mig själv. Fint skrivet.

    :-)

    Massor av kramar, Rana

    SvaraRadera
  2. SÅ fin bilder, Nina! Återigen ger du många tips på vackra blommor att lägga i önskehögen. Rosor är inte min starka sida - har några Fairy men det är alllt. Nä, det var det ju inte kom jag på nu. Har ju två vita också som jag inte vet namnet på. Skulle vilja ha en gul klättrare, får väl se om jag vågar mig på det i vår.
    Ha det gott i vårens gryningstimma!
    Kram
    Ann

    SvaraRadera
  3. Nu längtar vi så det gör ont i bröstet efter sol och en blommande trädgård… underbara bilder du visar…
    Kramiz//kullervilla

    SvaraRadera
  4. Mmmmm så mycket ögongodis, och vilka härliga berättelser om er underbara trädgård.
    Har suttit en lång stund nu, och njutit av dina bilder.
    Tänk, nu dröjer det inte så länge till :)

    Kram Mari i Marieholm

    SvaraRadera
  5. Så duktigt av dig Nina (som vanligt skulle jag säga)att skriva så pedagogiskt och utförligt om hur ditt trädgårdsintresse till fler miljöer än 'rosfötter' har vuxit fram ;))!

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  6. Ett härligt inlägg med bilder som får mig att längta än mer... om än inte efter Rosor. Jag vågar nästan inte säga det, men i vår trädgård har vi tagit bort rosorna en efter annan, tills ingen fanns kvar. Så frågan:var har du rosorna, hade kunnat besvaras med att de finns på återvinningsstationen. MEN efter en tur till Helsingör förra våren blev vi med Ros igen. Märk dock att det är en Ros. En blå skönhet vid namn Rhapsody in Blue där det var just färgen som jag förälskade mig i. Planterad i kruka står den nu i växthuset och inväntar våren / gittan

    SvaraRadera
  7. Så härligt med en massa blommor! Nävor är något som jag tänker snöa in på i år. Jag har lite kala fläckar runt fötterna på vissa växter och tänkte att jag skulle fylla ut med nävor. Jag är lite orolig bara att jag inte ska kunna sluta i tid - det finns så många fina!!!
    Växthusmadam

    SvaraRadera
  8. Vilka härliga bilder!
    Jag älskar rosor och pioner!
    Ha en bra vecka!
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  9. Här kommer en jättedum fråga..... Hur gör man när man länkar till t.ex. en tävling som du har gjort i marginalen? Jag tror att det var tack vare ditt tips som jag lyckades få till en räknare på min sida, så jag fortsätter väl med mina dumma frågor till dig!!!
    Växthusmadam

    SvaraRadera
  10. Men vilka fantastiska bilder på alla dessa blommor. Nu får det gärna bli vår snart.

    Kram Åsa

    SvaraRadera
  11. Fina bilder, man börjar längta efter alla dofter..

    SvaraRadera
  12. Härligt inlägg! Riktiga vårkänslor fick man här.:-) Kram

    SvaraRadera
  13. Ååh så mycket fina blommor! Nu längtar jag verkligen till sommaren!
    kram
    Marie

    SvaraRadera
  14. Men vilken spännande blogg, och så mycket kunskap ,, jag har suttit här länge nu och läst och lärt,
    får jag länka dig så jag kan följa din blogg?
    elisabet

    SvaraRadera
  15. Underbart trädgårdsinlägg :) Precis vad jag behövde just nu. Jag tror du fått med alla mina favoriter med :) Nävor gillar jag mycket - världens bästa marktäckare tycker jag och de ratas av både sniglar och rådjur. Jag gick en tur i trädgården idag, kall vind men lite sol, och försökte hitta någon form av växtlighet i perennarabatten men inte ens en Akleja kunde jag hitta. Daggkåpan och Kärleksörten har små knoppar men de brukar ju vara tidiga. Jag vill att allt skall växa och blomma nu! Jag vill ha maj månad - nu!! Jag är så otålig..... ändå så är fönsterbrädorna fulla av sådder - hur kan det gå ihop? Att så en rudbeckia eller akleja som blommar nästa år.... Må så gott, 8`)

    SvaraRadera
  16. Så roligt att läsa om ditt/ ert ;D växtintresse och hur allt började/fortsatte. :) Många fina växter och som du vet är jag ju också näva-galen. Härligt! Som alltid trevligt skrivet...

    Kram Karin

    SvaraRadera