Våra Växter

Våra Växter
Klicka på bilden så kommer du till våra växtlistor - med bilder!

05 januari 2008

Hem ljuva hem

De sista dagarna på loven - och/eller när jag varit borta hemifrån en tid - vill jag helst ta det lugnt och gå och pula i "det egna". Städa i nå´t skåp, avsluta något projekt som blivit liggande och liknande. Kanske jag vill "bekanta" mig med vårt hem igen. Eller vad det nu kan vara för underliggande faktor som styr mig... ;-) Hur som helst- väldigt skönt när man se´n sätter igång med jobbarveckorna att ha de där skåpen och lådorna gjorda....



Det här lovet har vi varit hemifrån i flera veckor. Det fanns mycket att "pula" med här hemma. Linneskåpet fick sig en uppfräschning. En och annan tavla till har spikats upp på de "nya" väggarna....



En hel del pappers- och tidnings-högar har jag också gått igenom. Under det arbetet buntade jag bland annat ihop åtta årgångar Allt om Trädgård-tidningar. Tanken är att de ska få gå vidare till hugad spekulant....


Jag gillar ju gammal kurisoa och har såklart sparat ditt & datt på trädgårdssidan också. Här lite jag hittade när jag plockade bland trädgårdstidningar och papper. Dom delar jag gärna med mig av.....


Ett utdrag ur en en underbar bok som finns i biblioteket i Broby hembygdsmuseum.


Bara titeln är makalös:

"Läkebok eller Anwisning till de med enkla och minst kostsamma läkemedel samt deras användare wid de allmännaste sjukdomstillfällen synnerligen på landet och i saknad af snar Läkare-hjelp".


Den är "författad och brukad (står så!) af Joh. Pontén, Philas. Doct., Prost och kyrkoherde". Tryckt i Wexjö hos Joh. P. Rönnegren 1841.


I Ponténs lilla "bote-lexikon" kan man läsa hur det mesta i skog och mark kan användas för lindring. Jag undrar bara vad de olika "sotarna" var för sjukdom....


Under bokstaven A inleder han:
"Al: färsk, dess blad, bark och knopp, blodstillande, sårlåtande, synnerligen färska sår, mot sårigt och bulet tandkött, tandwärk - äfwen invärtes mot rödsot, dess afkok eller pulver".

Lite längre fram kan man läsa:

"Blåbär: .... färska eller i gröt ell. kräm, goda mot utsot och rödsot efter förut tjenlig magrensningsmedel."

Den här växtlistan kom också fram.
Klicka på bilden så den förstoras! Annars blir det väl svårt att läsa texten.....;-)
Rekommendation för vad en trädgård bör innehålla och uppdelning av växterna. Jag har en gång skrivit av den ur en tidning från början av förra seklet.
Jag tycker den är så intressant. Kul att se hur de flesta växter vi idag odlar fanns med i trädgårdsplaneringen redan då. Till exempel många av de kryddväxter som räknas upp. Men också intressant läsa om växter som numera är nästan bortglömda men som en gång ansågs självklara att ha i trädgården. Till exempel Svartrot med flera.....


De följde också med noggranna anvisningar för hur trädgården borde indelas och hur sedan varje avdelning i sig skulle indelas.

Jag har haft stor glädje av den här listan genom åren. Många av råden. (Här har jag enbart återgett växtlistan).


Jag har också försökt finna och prova på att odla av de olika växtsorterna. Speciellt de mer udda. Impecta har numera frö till många gamla sorters grönsaker med mera. Det är spännande att prova på att så någon ny-gammal sort av dem varje år tycker jag.


OBS! Det är inte jag som "stavat fel" här och där! Stavningen är den som var i tidningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar