Våra Växter

Våra Växter
Klicka på bilden så kommer du till våra växtlistor - med bilder!

13 maj 2008

Jakt med kameran

På tal om orange häromdagen- här är en av få orange blommor i våra rabatter. Jag har en gång fått den under namnet "Engelsk vallmo". Vet inte om det är rätt. Och jag vet inte heller om den på latin kan heta Meconopsis cambrica Aurantiaca eller om det är en Papaver atlanticum ex semi plena... eller kanske något helt annat!;-) Vacker i alla fall när den svajar i rabatten...


Äppelträdet är magnifikt när det blommar!







Lilla söta Rhododendron azalea `Wren` slår sakta ut sina små gula blommor. Hon blir bara 40 cm hög.....










Blommande syrener överallt nu! I andra trädgårdar runt omkring, ute mellan odlingsfälten och hemma i vår trädgård.
Vår allra vackraste och mest väldoftande är Syringa Beauty of Moscow - med dubbla (fyllda?) blommor. Blomklasarna inte helt utslagna. Men de är lika ljuvliga då med sina små rosa "knoppar".







Vi har tre gamla sorter. De båda lila - en mörk och en ljus - sträcker sina grenar högt upp över buskagen runt omkring dem för att få ljus. Får fotas med teleobjektiv!;-)




Den vita busken står i rosdungen.











Vita Brunnäva blommar senare än sina brunrosa släktingar.

Idag hittade jag en ny Brunnäva i rabatten som jag inte känner igen till färgen. Undrar om de är lika promiskuöst busiga som aklejorna....;-)














För aklejorna är det verkligen! Finns nästan inte en enda "ursprungsakleja" kvar här! Gör inget, tycker jag. De är vackra i de flesta former och färger. Men vad som är lite synd är att många aklejor går över till att bli mörklila/mörkblå - så gott som alla i samma kulör - efter en tid.
(Bild på några gamlingar som gjort så hade jag med i ett inlägg för nå´n vecka sen...)

Här är i alla fall en akleja som ännu behåller rätt form och och rätt så riktig färg- A. Milk o Honey...











Inte lika "fin" som en äkta Dillpion kanske. Men jag tycker Herrgårdspion också är mycket vacker....

2 kommentarer:

  1. Åååååh! *andlös* Vilken blomsterprakt.

    Jag är ju en vulgär och glad gröngöling i sammanhanget, men jag har nyligen blivit häftigt förälskad i just aklejor. Hit kommer jag definitivt tillbaka för att läsa och kika mer på alla ljuvligheter.

    Ville nu bara kika in och säga tack för rar kommentar hos Trädgårdsdrömmar.

    KRAM, Rana

    SvaraRadera
  2. Attans att jag missade syrene på Botans marknad! Den är ju underbar!!!
    Aklejorna är ju så spännande just för att man aldrig vet hur de blir.
    Du har många fina sorter.

    Kram Mari i Marieholm

    SvaraRadera