Våra Växter

Våra Växter
Klicka på bilden så kommer du till våra växtlistor - med bilder!

25 maj 2008

Kulturhelg... och lite trädgård

Idag medverkade jag och delar av mina barnkörer på Kulturdag (Skånes Hembygdsförbund/Östra Göinge Kommun) på den gamla göingegården Ballingstorp söder om Hanaskog. Vacker gård med vackra omgivningar och för dagen också många intressanta aktiviteter runt om i och kring gården. Jag hade bullat upp ett bokbord med barnviselitteratur från hela den hundraåriga barnviseperioden.

I början av dagen hade vi vårt lilla framträdande. Jag berättade om den svenska barnvisans historia. Barnen "ljudillustrerade" med tolv sånger från olika "tidsåldrar".
Det var lite tunt i körleden idag för många skulle förstås till mormor och farmor för att fira Mors Dag. Men tio söta körsångare kom - alla klädda som skolbarn anno 1900 och jag som skolfröken .
Efter framträdandet hade jag, körmedlemmarna plus några anhöriga vårterminsavslutning i gröngräset.

Flera av barnen kom med små gulliga, egentillverkade hälsningar. Den sortens presenter är de finaste man kan få, tycker jag! Klicka upp bilden så syns texterna.
Men Mors Dag-dagen firar vi aldrig stort i vår familj. När våra egna barn var små kom de förstås med fina, egna Mors Dags-gåvor - liknande de jag fick av körbarnen idag. Det tyckte jag var mysigt. Men köpe-grejer på Fars- och Mors-dagar  är varken jag eller maken för. Så så´na blir det sällan eller aldrig några. Telefonhälsning från dottern under dagen satt förstås fint. Och det var helt tillräckligt tecken på uppskattning för den här modern i alla fall!;-)

I lördags hade vi matlagsträff. Vårt matlag består av fyra par - förr hela familjer men "barnen " är utflugna sen länge. Vi träffas för att äta tillsammans en gång i månaden sedan drygt tjugo år tillbaka. Och gör en hel del annat tillsammans också under året...
Från början bodde vi alla här i Broby. Numera är vi spridda över de södra landskapen. I lördags höll vi till i Laholm. Vännerna där bor alldeles vid kyrkan i mysigt gammalt hus med tillhörande underbar trädgård. Men vi njöt förstås inte enbart vacker miljö utan även - och framförallt - god mat. Flera matiga pajer och massor med olika grönsakstillbehör. Och tilll dessert svenska jordgubbar. Riktigt härlig sommaraktig meny- mums!


Men jodå. Visst har det hänt lite i trädgården den här helgen också. Vi har bland annat flyttat på rosbusken "Rosen i Backen" från "Kullen"-rabatten där den stod rätt trångt bland alla "ursprungsrosorna" den var omgiven av - Rosa glauca- den med blåaktiga blad, Rosa nitida- Dockrosen, med flera.....




Den ser lite ledsen ut än så länge. Men den tar sig nog rätt snart på sin nya plats där den nu kan bre ut sig nästan hur mycket den vill. För den vill verkligen bre ut sig!....






Sorten "Rosen i Backen" har hittats - och getts namn till - av föreningen "Österlens Kultuhistoriska rosor". Jag har köpt den hos Ingela och Ingvar Persson på Raskarums plantskola.

3 kommentarer:

  1. Så mysigt det msåte ha varit med barnkör på Kulturdagen.
    Bra att du påminner om Rosen i Backen - har länge tänkt att skaffa den, men alltid missat det.
    Kram Randi

    SvaraRadera
  2. Hej gums. TACK för varm kommentar.

    Åh, du skulle ha spelat in körframträdandet. Då kunde du lägga ut det på bloggen!!

    Vilken fin trädgård du har! Rosen i Backen - spännande. Ska kolla upp och läsa på om den.

    Ser att du har länkat mig med den mycket smickrande beskrivningen "en UNG mammas vardagsglädje...". Ung! Ung?? Tack, du gjorde min dag. :-D

    Många kramar från en som har en EXTREMT opålitlig nätuppkoppling och därför inte kan blogga så mycket som hon vill.

    /Rana

    SvaraRadera
  3. Det låter mysigt med kulturdagen. Och perfekt väder var det ju.
    Kul att ni har träffats i matlagningsgruppen så länge!
    Raskarum - det var länge sedan.
    Det måste bli ett besök snart, tror jag.

    Kram Mari i Marieholm

    SvaraRadera