Våra Växter

Våra Växter
Klicka på bilden så kommer du till våra växtlistor - med bilder!

09 juni 2008

Bara timmar från sommarlov nu!

Idag gick sista flyttlasset på musikskolan! Lite smärre administrativa uppgifter en kort stund i morgon- sen är det sommarlov också för oss musiklärare! Lovely!!

Tre blommor har irisen Edward of Windsor nu. Kunde inte låta bli att fota hur den bär sina blommor- för det såg så festligt (och vackert!) ut med "våningarna"!





Ursöta o väldigt annorlunda blommor har den bredbladiga Kalmian - Kalmia latifolia- när den nu går i blom. Som små tårtdekorationsblommor!


Blommorna
hos rosen Nuit de Young
är nästan svarta.
Alltså egentligen
lite mörkare
än bilden visar...








Gallica-rosen Alain Blanchard- frisk och rikblommande buske...








Vi har en hel del rödbladiga växter. Blommorna är inte poängen -de passar oftast inte ens riktigt tillsammans med sitt bladverk, tycker jag. Så bladverket är nog ändå deras bästa "kvalité"... eller ? Här är det Djävulsbusken/Rödbladig smällspirea - Physocarpus opulifolius Diabolo- som "blommar ut"....

5 kommentarer:

  1. Ja, ha hopp om Mme Plantier, den kommer sig säkert snart igen. Den där fina djävulsbusken har jag två av. Jag gillar den bladfärgen mycket.

    SvaraRadera
  2. Hejsan ninah!

    Vilka fina blombilder du visar! Håller med om dig ang om att vissa buskar med vackra blad har "vidriga" blommor. En sådan hemma hos mig är den guldbladiga, vackra guldspirean - men kan du fatta att den får grisskära blommor?! Dock inte hemma hos mig ;)).
    Däremot kan jag stå ut med och tycka att det t o m är vacker när 'Diabolo'blommar med sina svagt rosa blommor mot det mörka bladverket - men det är klart - tänk om den blommade i persikogult eller dyl.?!

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  3. Grattis till sommarlovet! låter ljuvligt fast vädret brukar ju bli dåligt när sommarlovet börjar.
    Ja ibland undrar man om blommor får se ut hur som helst? Härliga bilder!

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset! Det stämmer nog att det är en sådan vallmo, fast min är svartlila, på bilden du visade är den rödaktig men det kan ju skilja på ljusförhållanden osv.
    Trevlig och matnyttig blogg du har! Ska kolla lite mer.
    Ha det gott! Skönt med sommarlov!
    kram
    nina

    SvaraRadera
  5. Ja, det såg ju faktiskt roligt ut med "irisvåningar". Jag tycker att det är en fin iris, (har den oxå) med sin svagt rosa färg.
    Kalmior vill jag ha många fler av. Har varit dålig på att skaffa det bara. Blev helt frälst av dem när vi var hos Knutssons.

    Kram Mari i Marieholm

    SvaraRadera