Våra Växter

Våra Växter
Klicka på bilden så kommer du till våra växtlistor - med bilder!

01 juni 2008

Lyxdag idag igen!

Ännu en heldag i trädgården! Jag tror inte det är sant! Det känns verkligen som lyx!
Inge ände på vad vi hann med att göra idag! Jag klarar bara inte av att räkna upp allt! Men här lite om en del av vad vi gjort....

Jag fick en hel massa "bortstädat" både här o där... Till exempel tomma krukor, sålådor, med mera...


Vi ordnade o  planterade lite extra grönsaker och kryddor i krukor och trädgårdsland....



Vi hängde upp ännu en balkonglåda. På sovrumsaltanens plank. Jag har fyllt lådan med frösådds-Ipomeor o -Luktärter som ska få hänga ned över planket. Och ge välkomnande färg o  fägring där, har jag tänkt mig... (Vi parkerar bilen framför det planket)













Jag "hittade" några gamla plattor så att jag i alla fall kunde fylla ut en del av "mellanrummen" mellan kryddraderna i trädgårdslandet.... (Jag ska lägga plattorna lite rakare o  djupare...)










Vårt gamla, trettio-åriga trädgårds-möblemang hade vi tänkt kasta bort o  köpa ett nytt. Men så slog snålheten till hos oss idag!;-) Maken tog istället o skruvade fast lite lösa plankor. Och jag såp-skrubbade möblerna o la ny duk på bordet.
Vi satte möblemanget under äppelträdet. Blev nästan lite bersåkänsla över "arrangemanget", tycker vi!....

Så nu har vi rätt många ställen där vi kan sätta oss o  ta en paus på . Inte minst här på norrsidan där vi har chans att finna skugga! Skööönt!....









Jag flyttade bort variegerad Vintergröna från lilla skuggrabatten. Jag var så trött på den där! Den ville inte alls växa där jag ville! Slingrade sig hela tiden ut på egna vägar....







Men den är vacker så jag ville inte kasta bort den. Jag satte den i stället i nyaste rabatten. Mellan Rhododendron Nova Sembla och - rätt nyplanterade- Rhod. Azalea Gletschernacht, Pieris japonica Debutante och Kalmia latifolia. Här kan Vintergrönan få slingra sig rätt fritt -och bäst den vill - mellan buskarna! Jag vill ju att den ska fylla den tomma jorden där....
Just nu ser det förstås inte mycket ut för världen. Förutom lite kant-tuktning och kant-stenar måste nu allt få chans att hinna växa till sig....

Malva sylvestris Primley Blue - blå Rödmalva...










Dags för dagliljorna. Här den "vanliga, gamla" sorten - Hemerocallis lilioasphodelus....










Här en hybrid som faktiskt - vid snabb koll- kan verka lite snarlik H. lilioasphodelus. Men den är mörkare gul och mer sirlig i växtsättet. (Vet tyvärr inte namn på den...)









Många av aklejorna här hos oss är nu utblommade. Men den här lilla (ca 20-25 cm hög) vita Aklejan - skulle kunna vara en Aquilegia x hybrida 'Lime Sorbet'... (?) -börjar alltid sin blomning lite senare....







Nya nävor i blom:



Geranium Orion. Visst har den en härligt blå färg?!


Rosa Blodnäva - Geranium sanguineum...

2 kommentarer:

  1. Vårt trädgårds-möblemang är också gammalt, vi fick även några Grythyttans stolar av svärfar, vi behåller alla, sprider dem åt alla väderstreck, härligt att kunna flytta på sej :)

    SvaraRadera
  2. Se där, möblerna blir kvar.
    Det blev väl bra, med en grupp i skuggan oxå.
    Malvan var ju jättefin. Får du frö, så är jag helt klart intresserad.
    Den vita aklejan har jag oxå + några färgvarianter på den. Jättesöt.

    Kram Mari i Marieholm

    SvaraRadera