Våra Växter

Våra Växter
Klicka på bilden så kommer du till våra växtlistor - med bilder!

16 januari 2010

Kaffe och/eller Te?!

Igår fick jag en utmaning av Lydia på Lydias Gröna Fingrar om vilken dryck jag gillar bäst. Den antog jag gärna!
 Yesterday I recivied a challenge from Lydia at Lydia´s Green Fingers ´bout what I like best - coffee or tea. I accepted teh challenge!
Jag är både te- och kaffe-älskare! F är väl den som influerat mig att gilla kaffe. Han är stor kaffeälskare... och enbart! Dricker aldrig te- om han kan undvika!;-)  Jag drack aldrig kaffe förr! Tänk att jag inte kan påverka honom i te-riktningen?!;-).. Hm.....;-)
I am both a coffee and a tea lover! I guess F is the one who have influenced me to like coffe. He loves coffe... and only that! Never drinks tea - if he can avoid it!;-) I never drank coffe before! Funny I couldn´t influence him in the tea direction?!;-) Hm...;-)

 Vi värmer te- och kaffe-vatten i en vattenkokare.. Kaffet gör vi  i en Presso-kanna..... Kaffesort? Tja... Skåningarnas favoritkaffe nummer ett, Zoegas, har vi aldrig lärt oss att tycka om fast vi nu bott över trettio år i Skåne!;-) Hm....;-) (Nå- ska väl vara när du gör kaffe på Zoegapulver då, Lydia...;-)...) Oftast väljer vi faktiskt Konsums Blåvita. Man kan nog tillaga de flesta kaffesorter så de ger en god dryck. Vi gillar det och de  flesta som besöker oss brukar faktsikt också gilla vårt kaffe!;-)...
We heat tea and coffe water in an electric water kettle... We use a Presso can to make the coffe.... What kind of coffee beans? Well.... The coffee that skanish people love the most, Zoegas, has never became favourite to us though we have lived in Skane for over thirty years now!;-) (Well.... perhaps your coffee made of Zoega then, Lydia....;-)...) Most of the time we use Konsums Bluewhite. I guess one can make good coffee out of most sort of coffee. We like it and most people who come and visit us does to!;-)....

(Klicka gärna upp bilderna för att se dem bättre! Click at a photo to make it bigger!)
Te är annars min stora passion! Jag tror jag kan dricka hur mycket te som helst! Och stå och välja tesorter i en tebutik hur länge som helst också!!;-)
Tea is my great passion! I think I can drink unlimited amount of tea! And I can be in  a tea shop for ever chosen among all kind of tea they expose!

Men vurmen för te omfattar inte enbart drycken. Jag gillar allt möjligt runt omkring te och tedrickande! Valet av burkar för både vårt kaffe och te är viktiga! Den rostfria "vardags-kaffeburken" fick en liten "uppiffning" härförleden av överföringsbild inköpt hos Annalunda...
But the passion for tea isn´t just ´bout the tea it self and the  drinking of it. I like all kind of things that goes with it! The choice of cans and boxes is important! The aliminium can for coffee hade a little "make over" by the sticker I bought at Annalunda.....
Den rosa fyrkantiga burken nere till höger i collaget använder vi inte numera till te. Men vid förra seklets början  fick min pappas  familj sig te tillsänt i den burken från sina äldre systrar i Amerika . Jag tycker den är så fin....
We don´t use that pink squared box (...down right in the photo collage...)   for tea any more. But in the early 20th century older sisters  of my fathers family who had moved to America sent my fathers family tea in it. I think it´s so nice....


Temuggar har vi förstås många men den här - med "garden-tema" gillar jag förstås lite extra...
We have a lot of tea cups of cource. But I like this with garden theme on it very much.... of cource...;-)
Ibland - men väldigt sällan- används tepåsar och då måste de ha något fint att "parkeras" på efter "doppandet". Det är också roligt att leta i butiker efter små fina skedar och skopor för teburkarna....Sometimes - but seldom - a tea bag is used. Then we have to have something nice to use for "parking" the bags  after the "dipping".  It is also fun to go looking for small spoons to use in the tea cans.....

Flera av er känner redan till min vurm för tekannor... Till och med min vattenkanna har tekanneform!;-)....
Some of you already know about my passion for tea pots..... Even my indoor water can has the shape of a tea pot!;-)....

Min prickiga kanna som jag använde så länge gick i kras förra året. Just nu använder jag den här "neutrala" ljusblå- som jag också gillar...
My dot pot I used for so long got broken last year. Now I use this "neutral" light blue one - which I also like....
En aprikos i samma form finns också  redo på matsalshyllan- om den ljusblå också skulle "förolyckas"...;-) Och där står lite fler tekannor "till lyst"- och hänger på väggen i form av klocka....;-) På en anslagstavla hänger bilden med den Lyon Tea-serverande servitrisen..
I have one apricot of the same  shape ready at tha dinner room shell - if there would be an "accident" with the blue one to...;-) There are more tea pots at that shell - and a tea pot shaped clock at the wall ...;-) And the picture with the waitress serving Lyon Tea is hanging at one of my notice board....

Här och var i huset står  några lite elegantare tekannor - enbart "till lyst"...
 I have some more elegant pots here and there in the house - but they are only for your eyes....



Honung, marmelad och kex med mera hör förstås till tedrickandet.... Jag är väldigt glad åt Digestive-burken i plåt som jag en gång köpte i en tebutik i Lund. Har inte sett den någon anannstans- men den kanske säljs ännu?..... Någon som vet...?
Honey, marmelade and biscuites of cource goes with drinking tea.... 
I´m very fond of the Digestive tin can I once bought in a tea store in Lund. Haven´t seen it elsewhere - but perhaps you can still bye it here and there?.... Does anyone knows?...

Bilden av "The English Cottage Garden"  pryder skärbrädan i  glas som jag  använder för pålägg vid testunden...
The picture of the english cottage garden is from the glass tray I use for cheese etc at the tea time.....

Så klart att undertecknad - varande  bokälskare tillika - även har en rad böcker med te-anknytning...;-)
Of cource one who also loves book will have differnet kind of books that has to do with tea...;-).....

Så närhelst du/ni kommer på besök lovar jag/vi att göra allt vi kan för att kunna bjuda  dig på  en riktigt god dryck - vare sig du gillar kaffe eller te mest!;-)
So whenever you come visit us we will do everything to fix you something good to drink  - either you like coffee or tea best!;-)

Välkomma!;-)
Welcome!;-)

Ha en skön söndag! 
Have a nice Sunday!

14 kommentarer:

  1. Hihi, jag visste väl att jag gjorde rätt när jag sände utmaningen till dig. Jättesöta tekannor du har...det glömde jag att visa; tekannorna alltså! :o)
    Ha en fortsatt fin helg,
    kramis L

    SvaraRadera
  2. Ja, dina kannor är jättefina! Och vilken samling du har!
    Har länge stått emot kollergornas tjat om att inte ha ngn Facebook - men är där en trädgårdsgrupp kanske man skulle joina där också. Får väl se!
    Din julklappsväska var ju jättefin! Passar dig perfekt.
    Önskar dig en skön söndag!
    Kram
    Ann

    SvaraRadera
  3. Här blir man ju riktigt kaffe sugen, härliga bilder. Tänk så mycket trevlig det kan bli av en liten utmaning :=))
    Tror vi alla vill ha den där checken på möbler, hoppas att någon man känner vinner.
    Kramiz//kullervilla

    SvaraRadera
  4. Mmmmm, te är gott men kaffe tittar jag inte ens åt. Fina kannor du visar!

    Ha det bra idag!

    SvaraRadera
  5. Te luktar så gott men oftast dricker jag kaffe och det gör jag bara fram till kl 18 annars kan jag inte sova ;)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Åh, vad mysigt det låter! Men jag dricker vare sig kaffe eller te. Te slinker möjligtvis ned när jag inte kan med att tacka nej även till det eftersom det oftast kommer som alternativ till kaffe. Eller när det är Afternoon Tea på gång... Fast då tar jag ett så fruktigt alternativ som möjligt. Jag är ändå väldigt förtjust i kaffe- och teserviser! Finns så många fina.
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Roligt inlägg, jag har tilltugg till dej idag :)
    Vilken vacker tekanna, jag är ju så gammal att mina egna vackra teburkar från 1970-talet är antika :) Själv dricker jag både te och kaffe varje dag, men helst vanlig svart English Breakfast..
    Earl Grey
    går inte ner. Jag har också lite te-böcker, bjöd mina tanter på "riktig" afternoon tea..

    SvaraRadera
  8. Dricker gärna både och...fast kaffe hellst med dopp=O
    Många fina te kannor du äger. Gillade din garden mugg...konstigt eller hur;)

    SvaraRadera
  9. Ojojoj, så många fina kannor du/ni har! Ang. planteringsjord så vet jag hur svårt, eller rättare sagt, omöjligt det brukar vara att få tag i det här vid denna årstiden. Så numera lagrar jag upp i växthsuet redan på hösten. Maken bar in en stelfrusen säck åt mig idag så kanske får jag tummarna loss under morgondagen.

    SvaraRadera
  10. Nog finns det att välja på vackra ting hos dig både till kaffe- och tekoppen, själv lade jag av med kaffe för ca 15 år sedan när jag slutade att röka, det hängde alldeles för mkt ihop med rökningen och sedan dess är jag en inbiten tedrickare, ha en bra vecka, kram

    SvaraRadera
  11. Vad mycket fina saker med tema te! Jag dricker gärna både kaffe och te, mest kaffe.
    En sådan där Digestiveburk har jag också, vet inte om de säljs mer.
    Härligt inlägg!
    Ha det gott!
    kram
    nina

    SvaraRadera
  12. Hej! Jag är också en sådan som har gått ifrån att aldrig dricka the, till att göra det lite grann. Kaffe däremot, har jag älskat sedan jag var 14 år. Jag och min kompis lekte ofta kaffekärringar!

    Nu finns det mer information om festen på söndag på Rosenknopparna!

    Kramis
    Victoria

    SvaraRadera
  13. Tjo flöjt Nina.., vad många fina bilder du har tagit på dina "dryckesvanor".., så jädrans roligt att se och läsa!!!!
    Kannor älskar du ja.., hur många har du egentligen???:)

    På tal om kaffe så är det dags att sätta på en kopp.., eller två!!!
    Ha en fortsatt skön tisdag vännen och tack för din underbara kommentar sist.., jag blev rörd och väldigt glad:)

    Kram kram kram
    Marianne

    SvaraRadera
  14. Kul att titta in till dig igen Nina! Jag har helt legat av mig med både läsandet och skrivandet av bloggar, men nu har jag startat på ny kula, med ny blogg, kristinasvarld.blogspot.com saknade faktiskt det en hel del...
    Gillar också både te och kaffe, men dricker te mest på höst och vinter. Sen har jag ju förmånen att sälja båda delar i min lilla butik, titta gärna in om du har vägarna förbi Degeberga!

    Ha det gott
    Kristina

    SvaraRadera