Våra Växter

Våra Växter
Klicka på bilden så kommer du till våra växtlistor - med bilder!

15 januari 2010

Vårtecken , Gudrunminnen, Kär Klapp och Kuriosa

"Vårglädjarna" har börjat göra entré här också- som hos så många av er andra....
Tulpaner ... semlor.. och så där...!;-)...
Men jag trodde inte första jobbarveckan skulle bli så intensiv som den blev! Några "kortbesök" på era bloggar o en och annan visit ute på Facebook är det enda jag hunnit denna vecka  - förutom mailläsning!
Men idag och hela denna weekend är "obokad"! Tror knappt det är sant! Jag kommer att hinna med både att blogga och att skriva på Nils-boken!
Och kanske  så mina tomat- och chillifröer som jag beställt från Runåbergs. Jag valde lite nya sorter i år. Ska bli spännande se hur de blir...
Jag kanske till och med hinner så de spännande Iris setosa-fröerna från Linda Lunda - på blogen "Trädgårdsdraken" - som jag vann i nya trädgårdsgruppen på Facebook! Helt underbart!
Pst! Har ni inte besökt Lindas blog innan måste ni bara göra det! Hon gör helt underbara - och överraskande!;-)...- ting för trädgården i keramik!

Jag och dottern fick dela på innehållet i svärmors handarbetsskåp när vi var på besök i julhelgen. Vi har redan innan - lite nu och då - fått av svärmors handarbetssaker. Men nu ville hon tömma skåpet helt. Hon blir nittio år i vår och har numera svårt att röra sig och kan inte längre handarbeta alls. Sorgligt förstås se och veta att hon inte längre kan använda sakerna. Samtidigt blev förstås både jag och dottern glada över de fina saker vi  fick överta. Jag fick bland annat många härliga spetsar. Har tagit unikaboxen till förvaringslåda för alla mina spetsar.
Jag fick också mängder av gamla trä-trådrullar (vackra i sig!) med allt från björntråd till vanlig sytråd. Och så hundratals förpackningar med resår av olika bredd, längd och sort! Jag har redan börjat dela med mig till handarbetande vänner. Det kommer nog att räcka till fler!;-)

Min favorit-klapp har nått Skåne! En vacker handväska av gobelängtyg. Den var hett önskad av mig men jag hade egentligen "bara" önskat mig "bidrag" till inköp av den.  Och så fick jag den av  F och dotterfamiljen! Gullesöta dom!
Väskorna finns hos Harges och märket heter Ideal. De är alla så vackra. Dottern hade inhandlat den i tyget "Garden" .... för den hade jag först nämnt att jag  fallit för (så klart!;-)...) Men det tygets mönster är lite grälligt så vi diskuterade oss fram till att jag nog skulle byta till denna i lite lugnare mönster som passar till det mesta .  "Smultron" heter detta tyg . Visst är det namnet också fint?!
Jag är så nööööjd med min väska! Förutom att den är vacker så är den  praktisk på alla vis och kvaliteten borgar för att den kommer att hålla ett bra tag också!

I år är det fem år sedan Gudrun-stormen drabbade oss här i gränsområdet Skåne-Småland (... och Blekinge?) . Ett av våra växthus "finfördelades". Och de stora granarna som vi så länge grubblat över hur vi skulle lyckas fälla...  dom fällde Gudrun! Men det var minst sagt kusligt se dem hänga över trädgården morgonen efter. Tur i alla fall att de inte föll över huset! Den där kvällen var för övrigt enda gången vi fick ställa in revyn- under alla år! Vägarna var ju livsfarliga!


Vi fick granarna "helfällda". Och så småningom fick vi också bort stockar och ris....

... Vi  la på mängder av kärror jord....
... tog hem sten att kanta med .......
...och då fick även övriga rabatter i trädgården nya kullerstenskanter....
Till slut fick vi en stor rabatt ordnad uppe  på kullen.  Det har tagit lite tid att helt forma den. Jag satte - vad jag tror - de sista plantorna i somras... men det vet man ju inte helt säkert förrän de vuxit till sig.....;-)
Vi är i alla fall  väldigt glada över rabatten. Och klart gladare när vi ser ut genom matsalsfönstret nu än vi var när de stora granarna stod där och skymde både utsikt och ljus!...;-)

Fortsatt mycket snö kvar här också - även om temperaturen nu ligger runt nollstrecket här hos oss. Men även om snö och kyla skulle råka hålla i sig ett tag till så törs jag nästan lova att....:
Om en månad dyker de här upp!
De kan sin kalender!;-)
Det är vår äldsta sort av krokusar (vi har gula och lila).  Jag har daterade foton på dem från flera år tillbaka- omkring 28e februari står det på alla! De kan försvinna  under snö ett tag - men står troget kvar när snön åter har smält!;-) Hur tåliga som helst!
Så tänk- bara en månad till! Det kan vi stå ut med va?!;-)
Ha en skön lördag!

11 kommentarer:

  1. Det verkar vara något positivt som Gudrun förde med sig,vacker rabatt det blev det.. vilken skatt ni fått övertaga, ljuvliga spetsar kan man inte få för många utav, ha en skön helg, KRAM

    SvaraRadera
  2. ok en månad kan jag stå ut men inte längre känns det som, jag längtar nu till lite ljusare tider.
    Hoppas du får en skön helg!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Måste iväg i morgon och köpa mig fler tulpaner, kanske lite vårlökar i krukor så man står ut lite till ;-))
    Ha en go helg
    Kram Lily

    SvaraRadera
  4. Blir lite ledsen när jag läser att svärmor inte kan sy mer...vill tänka på henne som en pigg & kapabel kvinna. Fast det gör jag ändå, strunt samma om hon inte kan sy...hon är nog lika handlingskraftig iallafall! :o)
    Himla fin väska du fick, precis Nina-aktig!
    En månad drygt till krokusarna...det ska vi väl klara av att vänta på...fast nätt & jämt! ;o)
    Ha en riktigt fin helg,
    kram Lydia

    SvaraRadera
  5. Gudrun minns jag mycket väl. Hade ju köpt min handelsträdgård då och körde hem innan stormen blev allt för stark. Här hemma hördes dånet från stormen, men eftersom jag bor i en svacka och skogen tog den mesta vinden var det ganska lugnt ute i trädgården. Men hela tiden satt jag och oroade mig för att det inte skulle finnas något kvar av handelsträdgårdens stora växthus :-) Hade tur även där, grannarnas hus hade tagit värsta stöten tack och lov :-)
    Ha det gott!
    Christer.

    SvaraRadera
  6. Men inann Krokusarna gör entré kommer ju alla snödropparna! De ligger i startgroparna och väntar bara på lite varmare väder. Tänk vilken härlig tid vi åter har framför oss =) Gudrun.. ja henne glömmer vi väl inte i första taget. En av våra stora Tujor på framsidan hade samma vinkel mot dotterns fönster som dina granar när vi rullade upp på morgonen. Skillnaden var att vi inte alls tänkt ta bort dem (just då) Men det fixade min händige make. Han tog ett par spännband och drog Tujan rätt igen och. Spännbanden fäste han i staketet och Tujan klarade sig förvånansvärt nog. Nu bearbetar jag däremot maken för att vi ska ta bort alla de fem Tuja-giganterna. Kanske kan det komma en väldigt lokal Gudrun och dra dem med sig =)

    SvaraRadera
  7. Det är så svårt att tro att det snart ska komma vårblommor nu när snön ligge så tung...... Tur att man kan tjuvstarta med tulpaner och min stora last pärlhyacinter i kruka!
    Kram från Växthusmadam

    SvaraRadera
  8. Det måste kännas skönt för svärmor att någon som uppskattar hennes saker och vill ta tillvara på dem. Många sådana skatter går tyvärr till tippen.
    Tänk att det är fem år sedan Gudrun härjade, vi miste också granar och en jättestor björk…fy vad kusligt det var. Vilken ljuvlig rabatt ni skapat där era granar stod.
    Gillar din nya väska.
    Kramiz//kullervilla

    SvaraRadera
  9. Vilken fin väska, kanske kan jag få låna den nån gång..

    SvaraRadera
  10. Det måste ändå vara roligt för din svärmor att få lämna över sina saker till någon som uppskattar dem och vill ha dem.
    Gudrunstormen, den minns jag väl, då satt vi i pausen i Göteborgsoperans restaurang och såg vattnet stiga utanför.
    Hoppas verkligen växterna minns när de skall dyka upp ur jorden/snön för jag känner en viss längtan.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  11. Matsal... jo jag tackar jag. Fint ska det vara :) Visst är det rummet som ni äter mat i men matsal är väl ändå att ta i att kalla det eller? Haha. Hoppas ni får en fin vår snart :) Här har vi 33-34 grader på dagarna och temperaturerna är dessutom på väg uppåt :S Björndräkterna blir jobbigare för varje dag att ta på sig, men tiden tills jag kommer hem krymper ju också :)

    SvaraRadera