Våra Växter

Våra Växter
Klicka på bilden så kommer du till våra växtlistor - med bilder!

22 januari 2010

Viktorianskt och Hantverk / Victorian and Crafts

Fotade bland  Nils meritpapper, mm i veckan (Nils = mannen jag forskar och skriver om) . Tog några bilder på lite annat i lådorna också.....
Took some pictures of Nils´ CV´s this week (Nils= the man I am writng about). Also took some pictures of some other things in the boxes to....

Titta vilken vacker tidningsframsida - "Los Angeles Times Midwinter number 1928"!....
Look at this lovely   front side - "Los Angeles Times Midwinter number 1928"!....

Och bilden  från Formosa... år 1900....  Jag tror den möjligen kan ha suttit på  en teförpackning.... (?)...
And this picture from Formosa... 1900.... I think it once was a part of a tea package.... (?).. 

Imorgon ska jag ner i museiarkivet för att fota mer - i första hand förstås för min research. Men det betyder säkert att jag också finner fler vackra bilder att dela med mig av !;-).....
I will visit the museum´s archive again tomorrow to take some more pictures. Primally for my research of course. But I am sure I also will find some more lovely pictures to share with you!;-)....

Under arbetsveckorna blir det så lite tid för bloggande.  Vi jobbar  rätt sent ut på kvällarna och den lilla "kvällsfritiden" som återstår ägnar jag just nu mest åt boken. Sitter vid datorn om kvällarna omgiven av research- material (och till det allt som  ligger som datafiler!)..Jag älskar verkligen både att få frossa i själva ordskrivandet och att fördjupa mig i tidsepoken av sent 1800-tal/tidigt 1900-tal!
Hard to get time for blogging during working weeks. We work till late at nights. I use the  short  "evening spare time" left for the book writing right now.
Sits by the computer surrounded by research materials (and to that all files at the computer). I really loves to both writing and to dig the time of late Nineteenth/early Twentieth Century!


Men nu och då måste jag ändå ta en "paus".... Då "skvalar" jag  (läs: surfar) runt på nätet en stund.... Den här veckan har min surfing helt haft inriktningen pyssel och hantverk!
But I need to take a  "brake" now and then.... Then I go surfing  for a while.... This week my complete surfing direction has been  crafts!
Rätt välfyllt i mina "pysselförråd " redan kan tyckas....?..... Fniss och Hm....  Men  allt "nyttjas"- jag lovar!;-)  "Allmänt pysselmaterial", papper av alla slag, med mera, med mera....
One can perhaps think  my  " craft stores" are full  already...? Tihi and Hm..... But I can asure you: all things are beeing used!;-) "Ordinary craft materials", papers of all kind, etc, etc....

När "barnen"  flyttade hemifrån (en hel del år  sedan nu!...) såg vi till att inreda  ordentliga arbetsrum till oss. F valde  källarens gillestugan som sitt arbetsrum - stort  och  perfekt för hans saker och  intressen. Jag har två mindre rum på entréplan - ett där datorn är i centrum och där jag  också bland annat har mina "pysselförråd" och trädgårdsböcker....... med mera...
When our "children" moved out (years ago) we made good studies for us both. F chosed a big room down stairs.  Big enough and perfect for his things and interests. I have two rooms at the entrance floor. One with the computer, my "craft stores" and garden books... etc......

Och så har jag ett rum för sömnad och annat textilt handarbete. Här står också mina oljemålningssaker..... Rummet fungerar även som gästrum. I den bäddbara soffan är det perfekt att sitta  och sticka & virka... med mera....
Then I have a room for sawing and other textile handicraft. I also have my oil painting things here.... The room is also for guests. The bed sofa is perfect  for sitting  knitting and doing chrochet etc to....

Jag gjorde en ny gadge i vänsterspalten med några av mina favorit- pyssel- och hantverks- sajter på nätet . Det är både så´na jag hittat  i veckan och  så´na jag hade bokmärkta redan innan.
I´ve made a new gadge in the left column with links to some of my favourite craft web sites.  Both such I found this week and such I had bookmarked before.

Hos  Victoria Trading kan man bara låta ögat fröjdas.....
We (outside US) can only go "eye shoooping" at this site -  Victoria Trading. They don´t ship over sea .....

Men de engelska, amerikanska ooh tyska nätbutikerna jag lagt in länk till i gadgen sänder alla sina varor "world wide"! De har såååå många härliga saker att erbjuda! Har man man inte lust att handla direkt så kan man ju alltid fröjda sig med lite ögonshopping där också.... så länge!;-)
But the english, american and german shops on line  I´ve linked to in the gadge ship world wide! They have so many lovely things! One can go "eye shopping"there to..... if one don´t want to shop emmidiately!;-)

Vill gärna  tipsa om den här härliga bloggen också -  French Garden House! Har du inte besökt den tidigare måste ni bara kika in där!! Mer ögonfröjd väntar!;-)
Also want to give you the link to this lovely site -    French Garden House! If you haven´t visit it already do it now! More  lovely "views" are waiting you  there ! ;-)

Ha en bra fredag!
Have a nice Friday!

4 kommentarer:

  1. Hejsan Fina-Nina!
    Sicken ordning du har på ditt pyssel, här är det mest intryckt i skåp & lådor huller om buller! ;o)
    Så flitig du är med din Nils, jag ser sååå fram emot att få läsa ditt verk, så snart det är klart.
    Ha nu en riktigt fin helg,
    kram Lydia

    SvaraRadera
  2. Otroligt vackra bilder på Midwinter och Formosa! Varför ser inte saker ut så numera?

    Praktiskt med rum för sitt pyssel. Själv har jag lite för litet här, men jag har alltid gillat att hålla på i köket när jag pysslar.
    ha det gott nu!
    Christer.

    SvaraRadera
  3. It's so nice to meet you! I am beyond a little jealous of your wonderful area, with lots of room for all your fun craft supplies. Thank you for the link love, too!
    xo Lidy

    SvaraRadera
  4. Förr la man verkligen ned möda på vackra etiketter, omslag, m.fl.
    Språket tycks även den följa tidens anda...
    Jag är en stor beundrare av din enorma arbetskapacitet - det är inte många som skulle blogga alls med alla dina måsten...
    Kanske återkommer du om din forskning lite närmare....?/Anja

    SvaraRadera