Våra Växter

Våra Växter
Klicka på bilden så kommer du till våra växtlistor - med bilder!

31 januari 2010

Tulpaner, Blogvinst, Snö och Rabattförändringar

Tulpaner! Ja!!
Tulips! Yes!!

Jag vet! Lite tjatigt - och sagt av "alla"..;-)... Men jag kan bara inte låta bli att jubla över dem!
I know!I´m repeating my self! And "everybody" says so..;-) But I can´t help my self shouting out my joy for them!

Köpte bukett med rödvita i går. Idag var matlaget här och åt italienskt... Då fick vi ännu en stor bukett i blandade färger. Jag satte ihop buketterna. Tycker alla färger på tulpaner passar samman med varandra....
Bought a bundle of red and white tulips yesterday. Today our "goumet team" visited us and we had italian food together.... Then we got another big bouquette in different colours. I put the bouquettes together. I think all colours of tulips goes together....

Och hurra! Jag har vunnit! I Växthusmadams fina tävling vann jag första pris! (Tror knappt det är sant!;-)... ) Priset: "Stilrent utomhus" av Jane Cumberbatch. Ser verkligen fram emot att få "dregla" mig genom den vackra boken och suga in massor av inspiration!;-) Tack söta Växthusmadam!
And hurrah! I have won! I won first price in "Växthusmadams" nice lottery. (I hardly can believe it!;-)...) The price: "Pure Style Outdoors" by Jane Cumberbatch. Looking forward to "drool" through that lovely book och gets lots of inspirations!;-) Thank you, sweet "Växthusmadam"!

När vi Rosenknoppar hade vår "ett-års-jubileums-träff" i förra veckan lekte vi en lek med paket som var och en tagit med sig. I slutändan fick alla varsitt paket med sig hem. Jag fick de här fina trädgårdshandskarna i skinn. Härliga! Jag längtar så efter att få använda dem!
When the Rosebuds meet last week end we played a game with packages everyone brought. Everyone got their own package in the end. I got those nice
leather garden gloves. Lovely! I long to use them!



Gräva och plantera för en ny rabatt är kul. Hm.... Tills man ser första bilden av planteringen. Då kan man lätt bli lite missmodig.... Man vill ju helst att rabatten ska prunka direkt!;-) (Klicka gärna upp bilderna!)
Dig and plant a new flower bed is fun. Hm... Untill one look at the first picture of the bed. On can then become a bit despondent then.... as one wants the bed to be dazzling immediately!;-)....



Inget att sucka över egentligen för det dröjer ju inte särskilt länge förrän rabatten är fylld, tät och fin....
But actually nothing to sigh about because it wouldn´t take long until the bed is filled, dense and nice....



Samlade ihop dom här "före och efter"-bilderna på några av de rabatter vi har anlagt här i vår trädgård genom åren. "Färdiga" blir ju rabatterna förstås aldrig... men en viss liten skillnad från planteringsdagen till nu skymtas väl ändå?!;-)
Here some "before and after" pictures of some of the beds we have made in our garden through the years. They will of cource never be "finished" ... but I guess one can at least see some small differences?!;-)
Surprise! En snöbild från mig!;-) (Jag är ju liksom inte direkt någon snöälskare....;-).....) Jag tog en runda med kameran i och runt vår trädgård igår när solen var framme.Ok.... Vackert även med snöskrud...
Surprice! A snow picture from me!;-) (I´m not known as a snow lover.....;-)...) I went around with my camera yesterday when there was sun for a while. Ok... Beautiful even with snow.....
Men det kan ju inte hjälpas att man längtar en del tills det åter är grönt och blommande! (Bilderna visar nästan samma del av vår tomt)....
But one can´t help longing for the green colour and the flowers! (The pictures are taken at about the same spot of our garden).....

Nå- snön är vacker den också.... Och....
Well.... snow is beautiful to... And....
Det bästa är ju trots allt att (tills vidare) gilla (nu-) läget - med snötäcke och allt-.... !;-)
One better accept the circumstances ... (untill....).... - with snow and all!;-)

Ha en skön vecka!
Have a nice week!

20 kommentarer:

  1. Natti!
    Ett stort GRATTIS till vinsterna!
    Och fin tulpanbukett!
    Jag hittade gamla foton från trädgården(innan digitaltiden, och där var lite från vår trädgård innan allt började växa vilt...) Och förresten, vi bor rätt så nära varandra, så när det blir dags, får det väl bli trädgårdsbesök, eller?
    Ha det!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  2. Grattis till den fina vinsten! Jag har själv boken, och tycker den är jättefin..Måste ta mig en ny titt i den, är ett tag sedan sist..
    Tulpaner är första räddningen nu. Älskar även alla blomsterlökar som scillor, krokus, pärlhyachinter m fl. Det är inte alltid de är så "roliga". De är hårt drivna..tycker att jag märker stor skillnad mot ifjol..

    Ha en skön vecka
    Kram Lily

    SvaraRadera
  3. Heeejsan kära Nina och grattis till vinsten, den måste jag få skumma.
    Nä, nu går väl skam på torra land...visar DU vinterbilder!???? ;o)
    Tur du visade några sommarbilder också, så jag kände igen dig.
    Kram Lydia

    SvaraRadera
  4. Hejsan Nina!
    Visserligen får jag skylla mig själv som så sällan deltar i tävlingar och när jag väl gör ett undantag blir jag "sur" när jag inte vinner på direkten, MEN!- jag undrar om inte du vinner väldigt ofta;))? Grattis får jag väl säga lite avundsjukt...(tänk så missundsam jag kan vara ;)?!), alltså GRATTIS, GRATTIS(det här låter falskt;)!)NÅ ja! En gång till från hela mitt hjärta:GRATTIS!/Anja

    SvaraRadera
  5. Tulpaner kan vi väl aldrig få nog av. Varken i vas eller bild!
    Kul med vinsten:)
    Alltid roligt med före och efterbilder. Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Tulpaner kan man inte få förmycket av vid denna årstiden. Det finns liksom inte så mycket annat att glädja sig åt i växtväg. Grattis till vinsten! Men vinterbilden Nina... nä, jag precis som du föredrar andra årstider än vinter. Men du visade ju så mycket annat godis =) Ha en bra dag / gittan

    SvaraRadera
  7. Kul att se bilder från din trädgård. Längtar tills jag också får lite mer lummigt . Grattis till vinsten Alltid kul att vinna. Kram

    SvaraRadera
  8. Lyckliga oss som hade tur hos Växthusmadamen! Blir så glad när det plötsligt händer.
    Blir så fylld av längtan inombords när jag ser så fina bilder som du visar. Visst är längtan efter ljus, sol och grönska stor?!?
    Ha det gott!
    Kram
    Ann

    SvaraRadera
  9. Hello! I just found your blog and am glad that I did! I know what you mean about having a flower bed and wanting instant color. My hubby wants to put up a building right in the area where I put a new flower bed last year. I sure could use those garden gloves you won as I have a feeling I'll be doing a lot of moving plants this spring!!
    Ulrike

    SvaraRadera
  10. Hej Nina!
    Här snöade det igår och idag och de säger att det skall snöa imorgon igen.
    Blir aldrig trött på tulpaner.
    Vilka rabatter du har blir helt matt. Mina är - vad skall jag säga inte så genomtänkta.
    Ha en bra dag
    Annika

    SvaraRadera
  11. Den dagen kommer när det är meningen...
    *Vem kör i sådant busväder för att se och höra mig?
    Galningar skulle jag vilja säga.
    ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  12. Vilken fin trädgård ni har! Massor av växter!
    Grattis till din vinst! Du har ju även en tillgodo hos mig också!
    Så fin din header är! Blir sugen på att göra om på min sida oxå!
    Ha det gott!
    kram
    nina

    SvaraRadera
  13. Grattis till vinsten! TYcker mig känna igen den titeln, får nog kika i min hylla. =0)
    Fina trädgårdsfoton du visar!
    Kram!

    SvaraRadera
  14. Grattis till dig och den fina vinsten, läste hos Växthusmadam att du hade vunnit *avis* :)

    Roligt att se bilder på nybliven kontra tillvuxen rabatt och oftast räcker det med en säsong för att få resultat. Nu längtar jag så.... efter spaden istället för snöskyffeln :)

    Ha det så gott, kram :)

    SvaraRadera
  15. Vi fick ärva ert oväder i gårkväll och det håller på än..vad trött man blir, kram

    SvaraRadera
  16. Visst är det svårt att inte jubla över tulpaner, vi behöver ju så väl blommor denna årstiden.
    Det är så kul att göra och planera nya rabatter, men visst är man otålig och vill att det ska vara färdigväxt och frodigt på direkten :-)
    Ha det gott. /Ingela

    SvaraRadera
  17. Så härligt det ser ut med lite sommarbilder... Oj vad jag längtar!
    Är urtrött på all den här snön som har kommit...
    Och visst växer det upp snabbt i rabatterna... När man planterat tror man att det tar en evighet, men har man tur så är det ganska så bra redan året efter.
    Kram
    Marie

    SvaraRadera
  18. Grattis!
    Här tränar jag för fullt på att gilla läget och ibland lyckas det riktigt bra men det händer att vårlängtan tar sig igenom och då önskar jag all snö häck väck..
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  19. Ja, det va ju lite och läsa! Har ju missat en del medan jag har varit sjuk. Men det är alltid lika roligt!!
    Angående teaffärer så finns det en väldigt trevlig i Lund som heter Tehuset Java. Den ligger på Västra Mårtensgatan mitt inne i Lund.
    Ha det bra och en fortsatt trevlig helg.
    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  20. Hej Nina! Så underbart färgrika de är tulpanerna. Har ännu inte köpt årets första för än njuter jag av Orchidéer från Bangkok!

    SvaraRadera