Våra Växter

Våra Växter
Klicka på bilden så kommer du till våra växtlistor - med bilder!

01 december 2008

Lindgren, Tegnér & Kitty

Vad sägs om ett litet uppehåll i julpysslet med några böcker igen?;-)
Mari på Hjärtat mitt nämnde Kittyböcker häromdagen....
Vi har sparat massor med barn-och ungdomsböcker- tre, fyllda lagerhyllor. Både från Fs & min barndom & från våra egna barns.

Vi är alla lika boktokiga!;-)




En hylla är fylld med Wahlströms Ungdomsböcker. Här hittar man till exempel böcker om Kitty, Dickie Dick Dickens. Och så en hel del böcker av Enid Blytons.
Blyton gavs ut på flera förlag. Den här serien är väl den vi är mest vana vid att se....

I raderna finns förstås barnboksklassiker som böckerna om Ture Sventon, Pelle Svanslös, Sune & Bert och många böcker av Astrid Lindgren. En del av dem är så vällästa så de får hållas ihop med tejp!;-)






Så klart
finns här
både
"pojk-passioner" som indianböcker och liknande.
Och "flick-passioner" som tíll exempel Kulla-Gulla-serien...

Både F & vår son älskade böcker om djur & natur. De fyller en hylla....

...liksom andra faktaböcker....















Här finns en hel del böcker på engelska från Fs amerikanska barndom....

En hylla är fylld med sagosamlingar och liknande, en med de allra första berättelseböckerna & några med bilderböcker....












Rätt naturligt för mig - som arbetar med små barn & musik- att jag samlat på mig en hel del noter & sångböcker genom åren också. Jag har fått en del böcker efter min svärmor - som var förskollärare - och hennes kollegor, en del har jag köpt på loppisar, auktioner & antikvariat....
En del har jag använt. Men de flesta har jag mest som kuriosa. Eller för sina roliga omslag....







Här några av dem. Att jag tagit med så många "Lek o Allvar" beror på att jag tycker de olika framsidesbilderna är så fina- var och en för sig! I övrigt låter jag bilderna få tala för sig själva....






Ha en bra tisdag!

6 kommentarer:

  1. Det är intressant läsning du bjuder på .
    Ni måste ha enorma bokhyllor - fast det har vi med men får inte plats med gamla flick- och pojkböcker i dem idag ;))!

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  2. Så kul med alla böcker! Förra året började jag köpa de böcker som jag saknade i min Lotta-serie, som också gavs ut av Wahlströms! Det var de böcker jag läste när jag gick i mellanstadiet... Jag ropade in några stycken på Tradera för att få min samling komplett. Sen när det var klart så började jag läsa alla böckerna alldeles från första början, så det var en väldans massa böcker jag läste igenom, och det var himla roligt! Tror nog jag ska skriva om det på min sida vid tillfälle!
    Kram
    Marie

    SvaraRadera
  3. Hos oss gick böckerna från barn till barn när jag var liten, så därför finns inga kvar hos mig. Men å andra sidan var det mängder med ungar som hade glädje av dem :-)
    Christer.

    SvaraRadera
  4. Oj, vilken nostalgitripp du bjuder på! :o)
    kramis
    Lydias Gröna Fingrar

    SvaraRadera
  5. Wow vilka gamla godingar du har! Det fanns många som man har plöjt igenom! Kram Anna

    SvaraRadera
  6. Jag älskade fem-böckerna av Enid Blyton och hade nog alla i serien. Nostalgiskt att tänka tillbaka på alla barn- och ungdomsböcker jag hade.

    SvaraRadera