Våra Växter

Våra Växter
Klicka på bilden så kommer du till våra växtlistor - med bilder!

18 juli 2009

Förnöjelser på Österlen och på hemmaplan

Chokladblomman är härligt blickfång på altanen just nu med sina brunröda, doftande blommor!
Veckan har varit fylld av trevligheter! Jag har hunnit en bra bit till på min bok om Nils....
Och igår, fredag, var jag och tre andra Rosenknoppar på en underbar Österlentur! Lång dag- men ack så härlig!!
Vi började med rosinköp på Raskarums plantskola. Hm- ska jag vara ärlig var väl undertecknad inköpare av de flesta av krukorna jag & de här två, söta Rosenknopparna famnar!;-) (Därmed kan ni också ana er till vem undertecknad är av de tre!;-)... )


Vi fortsatte till Simrishamn där vi åt gott, strosade runt & också gjorde ett besök i den söta butiken Västanbäck 99.

Två ljuvliga trädgårdar med tillhörande intressanta butiker var våra nästa mål: Haven i Gärsnäs. Rogivande, harmoniskt. Vackert in i minsta detalj!
... och trädgården till Blå Huset i Borrby. Där fanns också mycket vackert att se . Dessutom en massa roliga saker att upptäcka inne i den vackra växtligheten....

Sen bar det av till Åbergs välförsedda plantskola i Öja utanför Ystad. Där försåg vi oss alla förstås flitigt!;-)


Och så avslutade vi dagen i Rs - Bland rosor och tistlar- underbara trädgård. F´låt R knappast din nivå på bildens kvalité- !;-) Hoppas det är ok att jag visar den ändå?! Bilden är tagen när timmen redan var sen- vi hade ju så trevligt så jag alldeles glömde bort att fota! Lite romantiskt skimmer ser den ut att ha tycker jag - och det passar ju så väl för denna underbara trädgård & dess innehavare!! Stort tack för en trevlig stund, R & för att du- som alltid- så gästvänligt tog emot oss!

Fyndade på loppisbutiken Filippos igen i veckan. En gammal kaffeburk i Rörstrandsporslin, en skål och en rosa assiett i pressglass och två fat (något shabby) - men jag betalade bara fyrtiofem för allt!

Perennerna prunkar. Jag gillar när perenner som Malva, Vitpytta, Fingerört, Lysing, Klätt, med flera bildar "rutor" i "perennhav"- som en sommaräng. Men de måste hållas efter annars kan det bli lite väl häftig "effekt"! Det gäller att hela tiden jaga ogräs som förädiskt kan "gömma" in" sig inne i "havet"...
Jag rycker också upp en del av de blommande perennerna. Eller klipper ned. I år har jag faktiskt "tuktat" malvorna - hållt nere dem & format till "dungarna"....

Färgkombinationer kan vara en annan orsak till att jag tar bort perenner. Jag är visserligen rätt "tolerant" i min vy på vad som passar tillsammans. Men när cerisa Purpurklätt ville bo hos de här Potentillorna gick de över även min gräns! De (klätten) rök! Men cerisa klätt går fint tillsammans med Blåklockor.... Och Malvor och Riddarsporrar- uhm, vilka ljuvliga pasteller tillsammans!

Den här nävan höll jag på att presentera som en"resterande" Orion när Rosenknopparna var på besök här förra veckan (Orion i övrigt har blommat över). Men så såg jag: det var ju en helt annan sorts näva! Troligen är det Geranium 'Rozanne'- en krypande, marktäckande liten nyhet som jag planterade förra året. Nu alltså i blom för första gång....

Rosa Isop - Hyssopus officinalis roseus....

Kinesiska riddarsporrar - Delphinium chinense - måste väl ha en av de intensivaste blå färgerna i hela växtvärlden?!....

Ha en fortsatt bra weekend!

8 kommentarer:

  1. Nämen Nina....inte visste jag att du behövde fler rosor!??? ;o)
    Ni ser ut att ha haft en alldeles utmärkt dag och bilden från R är ljuvlig, så romantisk.
    Ha det fortsatt gött,
    kram lydia

    SvaraRadera
  2. Ser ut som och låter som att ni hade en härlig dag!

    SvaraRadera
  3. Jag kan inte låta bli att undra, har du plats för fler rosor =) Ni har verkligen haft en heldag / gittan

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig österlentur. I höst planerar jag också en stor rosplantering. Ska bli kul att se hur det ser ut hos dig när plantorna är i jorden.
    Eva

    SvaraRadera
  5. Det låter så trevligt, tur på Österlen, ha en fin dag,kram.

    SvaraRadera
  6. Chokladblomman var inte gammal hos mig när min hund käkade upp den, måste ha luktat något även innan den blommade. Har inte köpt ny efter det.

    Ser att ni hade det bra på er resa, hade gärna följt med men man kan inte vara överallt.

    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Sån härlig Österlentur du gjort.
    Jag var ju i Simrishamn i måndags och skulle gå till affären du nämner och så var där stängt. Lite snopet.;0)

    Ha en bra vecka.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Nina, det var så mysigt att ni efter en så spännande dag tog er tid att göra ett besök även hos mig. Och dina "Rosknoppar" var såååå trevliga! Hoppas vi ses snart igen.
    Stor kram
    Randi

    SvaraRadera